Kerkentour: GKV Dokkum

GKV dokkum 1maandag 20 april 2015 10:30

Het voelt een beetje vreemd als ik op zondagmorgen langs mijn eigen kerk fiets, bekenden groet, en doorfiets. Maar het is voor een goede zaak. In het kader van de kerkentour ben ik op weg naar de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt (GKv) in Dokkum.

Inmiddels heb ik al verschillende kerkelijke gemeenten in Dokkum bezocht, maar de GKv nog niet. Deze zondag maak ik tijd voor de GKv. De kerk is niet zo groot, maar zit behoorlijk vol.

Centraal in de dienst staat de machtigheid van God, naar aanleiding van Psalm 8. Aan de hand van het thema 'God maakt zich een Naam op heel de aarde' vertelt dominee K.D. Smit over de grootheid van God. God heeft de maan, sterren en seizoenen gemaakt. En de mensen. Deze ochtend wordt Deborah gedoopt. Het gebrabbel van kleintjes is een getuigenis van Gods macht, zegt Ds. Smit. God geeft leven. Mensen kunnen geen leven maken, God kan dat wel. Net als de ontelbare sterren. Wij kunnen ze niet tellen, maar God kent ze allemaal bij naam.

Als mens zijn we de mond, ogen en oren van God op aarde. We mogen blij zijn met deze plek. Door te zorgen voor mensen, dieren en de natuur eren we de Schepper. Als je God erkent, erken je jezus ook. Als je dat doet ben je een goede onderkoning.

Ik voel me aangesproken als christen, en als politicus. In de politiek nemen we besluiten over onder andere de natuur, dieren, landbouw in Fryslân. Ik zie het als een opdracht van God om de juiste besluiten te nemen. Dat is niet altijd makkelijk. Belangrijk is dat we dicht bij God leven en vanuit gebed onze besluiten nemen. Ik voel me gezegend met een fractie waarin we hier in alle openheid over kunnen praten, en bidden met elkaar.

Anja Haga
Fractievoorzitter Statenfractie ChristenUnie Fryslân

Meer informatie over de kerkentour vindt u hier

Archief > 2015