ChristenUnie vraagt om betere bereikbaarheid oorlogsmonument langs N354

Waterlo, oorlogsmonumentvrijdag 16 september 2011 12:51

De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie Fryslân pleit voor de aanleg van een extra parkeerstrook bij het oorlogsmonument langs de N354 tussen Woudsend en Balk. Er zijn plannen om de Provinciale weg te verbreden en de ChristenUnie vindt dat een goed moment om de toegankelijkheid van het monument te vergroten door de bereikbaarheid ervan te verbeteren.

Het monument staat langs de N354 bij hectometerpaal 5.3 net over de bermsloot in een weiland. In de huidige situatie is het gedenkteken moeilijk bereikbaar omdat de eerste parkeerstrook op enkele honderden meters afstand ligt. Bezoekers van het monument moeten die afstand te voet langs de provinciale weg afleggen. Zeker als het gaat om schoolkinderen, vindt de ChristenUnie dat onwenselijk uit het oogpunt van verkeerveiligheid. Om  die reden maken zij nu een lange omweg door het weiland. Het betonnen  monument met een afmeting van 3 meter breed en 2 meter diep staat in de gemeente Súdwest Fryslân bij Waterlo.

Nu er plannen zijn om de weg te verbreden, vindt de ChristenUnie het een uitgelezen moment om iets aan de bereikbaarheid van het monument  te doen. “De ChristenUnie vindt dat oorlogsmonumenten bijdragen aan een belangrijk stuk bewustwording, voor de huidige en volgende generaties, over de prijs die is betaald voor onze vrijheid,” zegt Statenlid Ynze de Boer. “Hierom, en voor het bieden van mogelijkheid tot gedenken  is het belangrijk dat oorlogsmonumenten gezien kunnen worden en toegankelijk zijn.”

De ChristenUnie vraagt het college van GS of er plannen zijn om de toegankelijkheid van het oorlogsmonument te verbeteren.