ChristenUnie-politici op bezoek bij Maatschap Bijma

webfotovrijdag 11 februari 2011 22:31

Wat in eerste instantie gepland stond als werkbezoek voor de ChristenUnie-fractie uit Achtkarspelen, werd vrijdag 11 februari een activiteit waar ook gedeputeerde Piet Adema, vijf (kandidaat-) statenleden en Eerste Kamerkandidaat Simone Kennedy uit Amersfoort van de partij waren.

De nieuwe emissiearme ligboxenstal van Maatschap Bijma bevat 380 boxen en is uitgerust met de uit Ierland afkomstige Comfort Slat Mat. Sinds een jaar is deze supermoderne stal in gebruik en dit was voor ChristenUnie-politici aanleiding  een bezoek te brengen aan het bedrijf aan de Izermieden in Augustinusga. Het gezelschap werd gastvrij ontvangen door de heer Hepke Bijma en zijn drie zonen Geert, Sjoerd en Hendrik, die gezamenlijk de bedrijfsvoering voor hun rekening nemen.

Tijdens het werkbezoek lichtten vader en zoons Bijma de ontwikkelingen in het bedrijf toe. Hierbij werd o.a. ingegaan op het feit dat hun bedrijf in de EHS-zone ligt. Ook onderwerpen als landschapsinrichting en natuurbeheer kwamen aan de orde. En uiteraard stond een rondleiding door de stal op het programma. Hier konden de deelnemers met eigen ogen zien, dat er in het bedrijf veel zorg is voor de leefomstandigheden van de dieren. Ook het melken zelf kon men van dichtbij bekijken. Met twee mensen 250 koeien in één uur melken, dat was voor de meeste deelnemers een ervaring om niet snel te vergeten.