Met de stoptrein naar Den Haag

P1010006zaterdag 05 mei 2012 12:13

Zo af en toe reis ik met de trein van Leeuwarden naar Den Haag. Wanneer ik aankom zijn er altijd een paar mensen die zich verslikken in hun koffie als ze horen van mijn treinreis. Als ik zeg dat het op zich te doen is, zolang je niet in de stoptrein zit en twee keer over moet stappen, begrijpt men mij uitstekend.

Als ik vertel dat we daarom pleiten voor uitbreiding van het aantal treinen per uur (twee intercities en twee stoptreinen per uur in plaats van elk één) knikt men instemmend. Wat ik vervolgens niet begrijp is waarom NS niets doet om de treinverbinding tussen Leeuwarden en de Randstad te verbeteren.

Na het schrappen van de Zuiderzeelijn hadden we de hoop dat de Hanzelijn voor een snellere verbinding met de Randstad zou zorgen. Deze Hanzelijn wordt eind 2012 in gebruik genomen. Maar er lijkt geen reisvoordeel voor de Friezen te zijn. Zonder extra intercities en goede aansluiting op de Hanzelijn in Zwolle blijft de Randstad net zo ver weg als het altijd was. En NS lijkt dit prima te vinden.

NS heeft Fryslân in de dienstregelingsplannen vanaf 2015 twee stoptreinen per uur toebedeeld. Geen intercities meer. Nadat de Friese Staten gedeputeerde Kramer hebben aangespoord om hierover in gesprek te gaan met NS en de minister lijkt er iets van beweging te komen. Het laatste nieuws is dat er mogelijk een extra stoptrein komt in de spits tussen Leeuwarden en Wolvega in 2013. Maar hoe denkt NS dat deze extra stoptrein bijdraagt aan de aansluiting op de Hanzelijn in Zwolle?

Ook wil NS een extra stoptrein in 2015, en mogelijk al in 2014, laten rijden op het traject Leeuwarden-Zwolle op werkdagen tot 20.00 uur.Een stoptrein is mooi voor de reizigers tussen Zwolle-Leeuwarden, maar zorgt niet voor een snellere verbinding tussen Fryslân en de Randstad.

Teleurstellend is dat demissionair minister Schultz van Haegen van mening is dat NS genoeg doet om aan de wensen van de Noordelijke bestuurders en reizigers tegemoet te komen. Nog teleurstellender is dat zij vindt dat Fryslân zelf de portemonnee moet trekken om meer treinen te laten rijden. En dat terwijl in 2007 een motie in de Kamer is aangenomen waarin de regering werd verzocht om 160 miljoen te reserveren voor de spoordriehoek Noord-Nederland.

Als het goed is heeft het kabinet de 160 miljoen keurig op een bankboekje staan. Mocht er toch per ongeluk wat van afgesnoept zijn dan zijn we niet te beroerd om mee te denken: in het crisisakkoord is 100 miljoen extra gereserveerd voor Openbaar Vervoer. Wij nodigen mevrouw Schultz bij deze van harte uit om eens met de trein naar Leeuwarden te reizen en met ons te spreken over een goede bestemming van deze euro’s.

Anja Haga

Fractievoorzitter Statenfractie ChristenUnie Fryslân

2012 05-05 LC Met de stoptrein naar Den Haag,AH110,6 kBapplication/pdfdownload
2012 05-08 Trouw Met de Stoptrein naar Den Haag, AH3,5 kBapplication/pdfdownload