Wie kan het best het openbaar vervoer op het platteland verzorgen?

ov webvrijdag 08 november 2013 13:49

Het Openbaar Vervoer op het platteland verschraalt. Tussen grote kernen rijden bussen gedurende alle werkdagen en ook in het weekend. Maar de kleine kernen worden veel minder aangedaan en vaak zijn deze dorpen in het weekend helemaal verstoken van Openbaar Vervoer.

Tegelijkertijd zijn er diverse lokale vervoersinitiatieven, maar die vallen strikt genomen niet onder het Openbaar Vervoer en kunnen ook niet rekenen op steun vanuit de Provincie. De ChristenUnie wil graag weten tot hoe ver de provinciale en gemeentelijke taken strekken als het gaat om openbaar vervoer. De Staten waren het daarmee eens en stemden in met een verzoek aan Gedeputeerde Staten om dit in een notitie duidelijk te maken.

De motie daarvoor diende de ChristenUnie in samen met D66. "De ChristenUnie vindt het belangrijk dat mensen zich met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen. Maar dat gaat steeds minder gemakkelijk. We zien ook dat er lokaal allerlei goede initiatieven worden opgepakt die voorzien in een behoefte", zegt fractievoorzitter Anja Haga. "Het is goed om te kijken wat gemeenten kunnen oppakken en waarvoor de Provincie verantwoordelijk is. Misschien zouden we zelfs toe moeten naar een fonds waarmee gemeenten een deel van de openbaar vervoerstaak van de provincie kunnen overnemen. Het zijn ideeën waar we met elkaar over willen praten. Met als doel een goed openbaar vervoer in Fryslân. Want daar blijven we als ChristenUnie steeds voor gaan. Of het nu de trein naar Zwolle is of de bus naar Burdaard."