Bouw van station Werpsterhoek eerder dan gepland

IMAG0015woensdag 18 september 2013 18:32

Dankzij de ChristenUnie komt er snel een treinstation bij Werpsterhoek bij de nieuwe woonwijk Zuidlanden in Leeuwarden en niet pas over tien of vijftien jaar als de wijk is volgebouwd. Tijdens de Statenvergadering op woensdag 18 september pleitte fractievoorzitter Anja Haga met succes ervoor dat het station binnen afzienbare tijd wordt gerealiseerd.

Wel moet NS  een bedieningsgarantie afgeven dat er daadwerkelijk wordt gestopt bij het station. In het verleden gaf NS pas die garantie af als er 1000 mensen op het station zouden in- of uitstappen. Die norm wordt tegenwoordig niet meer gehanteerd. In een breed gedragen motie riep Haga het college op met NS in gesprek te gaan over die bedieningsgarantie en daarbij ook aan PS duidelijk te maken welke financiële consequenties het heeft als het station eerder in gebruik wordt genomen.

Tijdens dezelfde vergadering nam de Staten het besluit voor een extra sneltrein op het traject Leeuwarden – Groningen. Op het traject worden diverse aanpassingen aan het spoor gedaan zodat treinen met hogere snelheid kunnen rijden. Ook wordt het spoor deels verdubbeld. Verder wordt een aantal stations verlengd omdat met langere treinen wordt gereden. De extra intercity is gepland vanaf  eind 2017.

De ChristenUnie pleitte er in een motie voor aanpassingen aan het spoor tussen Leeuwarden en Veenwouden zodanig uit te voeren dat treinen ook met een snelheid van 140 km/u kunnen rijden. In de huidige plannen is de maximale snelheid 130 km/u. Voordeel van een hogere snelheid is dat eventuele vertraging kunnen worden ingehaald. De motie kreeg helaas onvoldoende steun.

TitelBestandsgrootteMIME-type
1809 motie versnelling spoor leeuwarden groningen47,2 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
CU-motie Werpsterhoek aangepast (2)64,7 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload