Opinie: Maak van de intercity een echt snelle trein

1015293.JPGmaandag 09 september 2013 10:11

Deze zomer hebben reizigers verschillende keren mogen ervaren hoe kwetsbaar de treinverbinding van Fryslân met de rest van Nederland is. Een spoorprobleem in of vlak voor of na Zwolle en je komt Fryslân niet in of uit met de trein. Helaas zal dit probleem zich de komende jaren nog wel vaker voordoen.

De Friese Staten hebben helaas, met de FNP in de voorhoede, besloten dat de spoorverbinding Heerenveen-Groningen (als eerste stap naar de spoorlijn Lelystad-Groningen) er niet komt. Dat betekent dus dat de Friezen nog tientallen jaren zijn aangewezen op één spoorverbinding met Midden- of Zuid-Nederland.  Het is niet anders. Maar laat de enige spoorverbinding die we hebben dan in ieder geval een snelle verbinding zijn.

De huidige intercity rijdt ‘slechts’ 140 km per uur en stopt daarbij ook nog in de cities 'Steenwijk' en 'Heerenveen'. Wat de ChristenUnie betreft moeten er maatregelen worden getroffen zodat de treinen echt snel kunnen rijden. Pas dan kun je spreken van een volwaardige intercity. De hogere snelheid is heel goed mogelijk, want de komende jaren gaan er meer treinen rijden tussen Zwolle en Leeuwarden, waardoor er toch aan het spoor gewerkt moet worden. De Hanzelijn is al geschikt voor 200 km per uur, dus met aanpassingen op de lijn Zwolle-Leeuwarden heeft Fryslân alsnog een snelle spoorontsluiting met de Randstad. Helaas heeft het college  geantwoord dat ze hier niet voor wil gaan.

Woensdag 11 september gaan Provinciale Staten in een commissievergadering praten over een tweede intercity tussen Groningen en Leeuwarden. Erg mooi dat deze extra trein er komt. De spoorlijn Leeuwarden-Groningen is een positief voorbeeld van een succesvolle regionale trein: de laatste jaren is het aantal reizigers enorm gegroeid. Helaas is ook hier snelheid niet de belangrijkste prioriteit van het college. De twee intercity's, waarvan de ene stopt in 'city' Buitenpost en de andere in 'city' Veenwouden, rijden amper sneller dan een auto. De trein tussen Leeuwarden en Veenwouden gaat 130 km per uur rijden. Wat de ChristenUnie betreft wordt dit 140 km per uur, net als tussen Veenwouden en Grijpskerk. Deze kans mag niet gemist worden. Wat de ChristenUnie betreft moet je zaken goed en grondig aanpakken. Dat betekent direct op de hele spoorlijn maatregelen treffen zodat de treinen echt snel kunnen rijden.

Provinciale Staten gaan ook praten over het nog aan te leggen station Werpsterhoek, bij de nieuwbouwwijk De Zuidlanden in Leeuwarden. Uitstekend idee om hier een station aan te leggen. Het is wel belangrijk dat dit snel gebeurt. Wanneer mensen eenmaal gewend zijn aan de auto naar het werk is het erg moeilijk om ze in de trein te krijgen. Uit de stukken blijkt dat het station er zal komen als de wijk helemaal is afgebouwd. Forenzen zullen dus nog even geduld moeten hebben. De vraag is of ze dat geduld hebben. We zullen zien.

Anja Haga

Fractievoorzitter Statenfractie ChristenUnie Fryslân