Fryslân moet eerder advies vragen aan Reizigersplatvorm ROCOV

rocov logowoensdag 03 juli 2013 11:52

De ChristenUnie wil dat de Provincie Fryslân het Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (ROCOV) veelvuldig en in een vroeg stadium bij plannen voor openbaar vervoer betrekt. De provincie is wettelijk verplicht om het ROCOV om advies te vragen met betrekking tot openbaar vervoer, maar in de praktijk gebeurt dat niet altijd.

“ROCOV is de stem van reizigers, de gebruikers van het openbaar vervoer”, zegt Anja Haga fractievoorzitter van de ChristenUnie. “Hun adviezen moet gehoord worden op het moment dat de plannen nog bijgestuurd kunnen worden. Niet achteraf, dan valt er weinig meer te repareren”. Een meerderheid in de Staten van Fryslân was het daarmee eens en steunde een motie  van de ChristenUnie om de rol van ROCOV in Fryslân te versterken.

Gedeputeerde Kramer probeerde nog Provinciale Staten ervan te overtuigen dat ROCOV wel degelijk vroegtijdig aan de overlegtafel wordt uitgenodigd. Maar uit gesprekken blijkt dat de organisatie geen uitnodiging heeft ontvangen om mee te praten over bijvoorbeeld het Openbaar Vervoer gedeelte uit de investeringsagenda Drachten Heerenveen. “Ze wisten niet eens dat het punt op de agenda stond”, hield Haga de gedeputeerde voor.

In de motie wordt Gedeputeerde Staten opgedragen ROCOV in een vroeg stadium bij planvorming rond het Openbaar Vervoer te betrekken en niet pas achteraf om advies te vragen.

#samen #sterk

TitelBestandsgrootteMIME-type
0307 motie Rocov vroeg betrekken bij planontwikkelingdocx41,8 kBapplication/pdfdownload