CU pleit voor steun aan Bach Academie

muzieknootdinsdag 11 november 2014 14:50

De ChristenUnie in de Friese Staten ziet een belangrijke taak voor de Nederlandse Bach Academie (NBA) in het scouten en opleiden van jong, Fries muzikaal toptalent. Maar de Bach Academie kan deze taak alleen uitvoeren als voor de komende vijf jaar in totaal €1,6 miljoen beschikbaar wordt gesteld om een organisatie op poten te zetten. De ChristenUnie hield woensdag een pleidooi om alvast een deel van het geld vrij te maken in de Begroting van 2015. De Staten van Fryslân wilden niet zover gaan, maar stemden wel in met een motie van de ChristenUnie om de NBA op korte termijn uitsluitsel te geven over de financiële steun die Fryslân wil geven.

In Fryslân wordt veel aandacht geschonken aan het jong toptalent, bijvoorbeeld op het gebied van sport. De ChristenUnie vindt dat een goede zaak, en heeft om die reden in het verleden ingestemd met een subsidie om jong schaatstalent op te leiden. “Maar talentvolle musici komen er bekaaid af. De Bach Academie kan een belangrijke rol vervullen in het verder opleiden van deze talentjes, zegt Anja Haga, fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Friese Staten.

Tot nu toe heeft de Bach Academie verschillende keren een projectsubsidie van de Provincie Fryslân gekregen voor het uitvoeren van grote Bach-projecten. Maar daarmee kan geen organisatie worden opgebouwd. “De Bach Academie heeft een budget nodig om bijvoorbeeld andere grote, landelijke fondsen aan te schrijven. Die vragen om cofinanciering. Is dat er niet, dan komt er moeilijk geld los van andere partijen’, aldus Haga. “Het geld van de Provincie kan zo een vliegwiel vormen voor het binnenhalen van ander geld”.

De ChristenUnie ziet ook een belangrijke rol weggelegd voor de Bach Academie in het kader van Kulturele Haadsted 2018. “Het programma is een grote culturele uitdaging voor Fryslân. Daarnaast is het de bedoeling van KH2018 positief effect heeft op het culturele klimaat in Fryslân de jaren daarna. De Bach Academie heeft ondermeer het plan een Shared Service Centre op te zetten waar diverse culturele instellingen in Fryslân gebruik van kunnen maken; ook na 2018. De Bach Academie is daarmee wat ons betreft een uitstekende partner voor het realiseren van de doelstelling na KH2018,’ zegt Haga.

De Bach Academie heeft inmiddels ook contacten met de Provincie Groningen en Drenthe voor het oprichten van een Shared Service Centre. “Wij zouden het heel jammer vinden als zo vlak voor KH2018 de Bach Academie onze provincie zou verlaten. Dat moeten we voorkomen.”

TitelBestandsgrootteMIME-type
2014 12-11 motie NBA44,4 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Archief > 2014