CU houdt vast aan aquaduct onder Zijlroede bij Lemmer

zijlroede lemmerwoensdag 08 oktober 2014 11:10

De ChristenUnie in de Staten van Fryslân blijft pleiten voor de aanleg van een aquaduct onder de Zijlroede in de N359 bij Lemmer. Volgens de fractie is de aanleg van een aquaduct de enige afdoende oplossing voor de huidige verkeersopstoppingen. Ook wordt hiermee sluipverkeer door omliggende dorpen afgeremd. Voor het aquaduct heeft de provincie al €15 miljoen klaar liggen.

De ChristenUnie vindt de wegaanpassingen die de Provincie voorstelt onvoldoende om de verkeersproblemen daadwerkelijk op te lossen. "Die ‘basisvariant’ bevat aanpassingen die de weg verbeteren, maar bieden geen soelaas aan wachtend verkeer voor de brug over de Zijlroede. En daar zit nu juist de bottleneck," zegt Anja Haga, fractievoorzitter van de ChristenUnie.

De N359 geeft toegang aan de zuidwesthoek van Fryslân. De ChristenUnie constateert dat door de opstopping bij de Zijlroede, het doorgaande verkeer sluipwegen neemt door dorpen als, Follegea, Tjerkgaast en Wyckel. Dorpen die zijn ingericht volgens het principe van Duurzaam Veilig. Sluipverkeer moet daar ontmoedigd en geweerd worden, maar dat is nu niet het geval. Dat gaat ten koste van de verkeersveiligheid, vreest de ChristenUnie.

Ondanks een bevlogen pleidooi kon Anja Haga de meerderheid van de Friese Staten op 22 oktober niet overtuigen. De Staten kozen voor een basisivariant waarbij de weg wordt verbreed en stoplichten zo worden afgesteld dat er een groene golf ontstaat. Ook komen er bloktijden voor de bediening van de brug over de Zijlroede.

Archief > 2014