Fryslân moet zich inzetten voor behoud van Bach Academie

muzieknootvrijdag 01 augustus 2014 13:18

Het is onzeker of de Nederlandse Bach Academie (NBA) in Fryslân blijft nu bekend is geworden dat zowel de Provincie Fryslân als de gemeente Leeuwarden weigeren subsidie te geven aan de verdere uitbouw van de Academie. De ChristenUnie vindt dat onbegrijpelijk, zeker met het oog op Leeuwarden Kulturele Haadsted 2018. De fractie vraagt de gedeputeerde om alle mogelijkheden te benutten om de NBA in Fryslân te houden.

In de afgelopen jaren heeft de NBA aangetoond zonder structurele overheidssteun veel te kunnen betekenen voor het culturele klimaat in Fryslân. Er zijn diverse Bach-projecten uitgevoerd. De Academie wil nu verder uitbouwen, ondermeer door het inrichten van een ‘Shared Service Centre’ in Leeuwarden. Daarvoor is een injectie nodig van € 1,5 miljoen.

Nu de gesprekken met Leeuwarden en de Provincie Fryslân op niets lijken uit te lopen, richt de NBA zich voor steun tot de overige noordelijke provincies. 'De kans dat het Shared Service Centre dan in Leeuwarden terecht komt, is nihiel. En dat terwijl we voor een grote culturele uitdaging staan in 2018', zegt Ynze de Boer. Het steekt De Boer dat er wel projectsubsidie mogelijk is. 'Daarmee kun je geen organisatie opbouwen. We roepen de gedeputeerde op om creatief te zoeken naar mogelijkheden', aldus de Boer.

De missie van de NBA is om, in structurele samenwerking met het Nederlands Kamerkoor en Concerto ‘d Amsterdam, de muziekculturele infrastructuur in Friesland en daarbuiten blijvend te versterken. De Nederlandse Bach Academie is gestoeld op ervaring en kennisoverdracht vanuit de praktijk. Het is een academie die het muzikale ambacht vanuit de praktijk bijbrengt in masterclasses, workshops, repetities en concerten.

In antwoord op de vragen zegt GS dat er geen mogelijkheden zijn voor een meerjarige provicniale projectsubsidie voor de Bach Academie. GS verwijst verder naar het Brûnsfûns waaruit projecten worden gefinancierd.  De Boer is nog overtuigd door de antwoorden van GS. "We beraden ons wat we verder nog kunnen doen. Bovenaan staat dat we de Bach Academie graag in Leeuwarden willen houden".

TitelBestandsgrootteMIME-type
0108 2014 SV Bach Academie489,8 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
antwoordbrief aan CU over Nederlandse Bach Academie 20140827152,8 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2014