Jagersbijeenkomst Baijum

Petra Ellens
Door Petra Ellens op 11 september 2024 om 09:00

Jagersbijeenkomst Baijum

Op woensdag 4 september waren Douwe van Oosten en Petra Ellens te gast bij de Jagersvereniging in Baijum. Bij de bijeenkomst waren niet alleen jagers, maar ook leden van Weidevogelbeheer, Natuurmonumenten en andere belanghebbenden. Via Mentimeter werd de kennis van de aanwezigen getest, gevolgd door diverse presentaties, waaronder die van boer De Jong, die als gastheer optrad.

Het werd duidelijk dat goede samenwerking essentieel is voor het beschermen van de natuur in Fryslân. Jagers doen veel meer dan alleen jagen; ze zijn betrokken bij beheermaatregelen die bijvoorbeeld weidevogels en reekalfjes ten goede komen. Daarnaast spelen ze een actieve rol in schadebeheer, met name bij de toenemende schade door ganzen. In Fryslân zijn er 1600 jagers met jachtaktes, verenigd in 300 Wildbeheereenheden (WBE’s).

Een belangrijk onderdeel van hun werk is het monitoren van wild, waarbij ze samenwerken met Sovon en diverse ministeries. Er zijn echter ook knelpunten: naast maatschappelijke weerstand kampt de jacht met vergrijzing zonder voldoende instroom van jongeren. Het vergt veel tijd en energie om jager te zijn en te blijven. De complexe regelgeving en juridische procedures compliceren het werk verder.

Een zorgwekkend probleem is de afname van de weidevogels, zoals de grutto, die jaarlijks met 5% afneemt. Predatie verergert dit probleem, wat de motivatie van weidevogel-nazorgers ondermijnt. Voor de toekomst blijft samenwerking tussen boeren, agrarische collectieven, nazorgers, jagers en de overheid cruciaal om deze uitdagingen effectief aan te pakken.

Labels: , ,