De voorjaarsnota

sterk
cufryslanlogo
Door Webredactie Christenunie Fryslân op 16 april 2025 om 20:00

De voorjaarsnota

Afgelopen 16 april kwam het landelijke kabinet naar buiten met de plannen van de voorjaarsnota. Tot ieders, zo ook onze verbazing, heeft het kabinet ervoor gekozen om het gereserveerde potje bestemd voor de Lelylijn (3,4 miljard), aan te wenden voor diverse andere Noordelijke infrastructuurprojecten.

Het vorige kabinet heeft destijds een aanzienlijk bedrag vrijgemaakt voor de aanleg van de Lelylijn, een spoorlijn tussen Groningen en Amsterdam met tussenstations in Friesland. In het hoofdlijnenakkoord van het kabinet uit vorig jaar is deze lijn voortgezet: deze middelen beven bestemd voor de Lelylijn. December vorig jaar nam de Tweede Kamer unaniem (150/150) een motie aan om de middelen voor de Lelylijn niet te gebruiken voor andere zaken.

Helaas moeten we concluderen dat dit wel is gebeurd. Van de 3,4 miljard resteert nog 600 miljoen in het potje. De rest is gebruikt voor uiteenlopende infrastructuur projecten: de sluisverbreding van Kornwerderzand, de Nedersaksenlijn en de N36 om maar een paar te noemen. Projecten die ook goed zijn voor het Noorden. Tegelijkertijd probeert het kabinet het Noorden nu blij te maken met geld dat al lang toegezegd was aan het Noorden.

In november vorig jaar dienden we als partij, samen met vrijwel de gehele Friese Staten, een motie vreemd in ‘elke regio telt’. Hierin hebben we bepleit dat onze Friese Rijksinfrastructuur achterblijft, dat het Rijk ook in de regio moet investeren. De huidige gang van zaken, waarbij het Noorden wordt benadeeld door de Lelylijnpot aan te wenden, staat hier dan ook haaks op.

Verder blijkt deze keuze van het kabinet ook ronduit kortzichtig. Nu de gealloceerde middelen voor de Lelylijn ergens anders voor gebruikt worden, lopen we Europese cofinanciering (EU die infraprojecten subsidieert) mis. Deze cofinanciering zou maximaal 30% kunnen bedragen, zo’n kleine 4 miljard, welke nu wordt misgelopen omdat onze eigen landelijke investeringen zijn teruggedraaid.

Al met al is dit een flinke klap voor de voortgang van de Lelylijn. De plannen blijven, zo ook richting Brussel: uiterlijk 2050 zal de lijn er moeten komen. Desondanks is de realisatie van de Lelylijn sinds vandaag een stap achteruitgegaan.

Labels: