ChristenUnie bijeenkomst Assen

Meine Jansma
Door Meine Jansma op 7 oktober 2024 om 18:00

ChristenUnie bijeenkomst Assen

Op maandag 14 oktober was de presentatie van de toekomstvisie van de ChristenUnie. Ook Meine Jansma was namens de fractie, in de Open Hof in Assen, aanwezig om aan de bespreking bij te dragen.

Even tussendoor, de Open Hof is een prachtig initiatief van een groep wijk en stadsbewoners van Assen, ze hebben van deze kerk een prachtig centrum gemaakt waar mensen aan de onderkant van de samenleving terecht kunnen voor activiteiten, gezelligheid en gesprek. Mensen met een beperking, vluchtelingen, ouderen, ze vinden daar een thuis, door vrijwilligers gerund.

De opkomst was groot, wat een goed teken is. Er is bezorgdheid over de klappen die we als partij kregen, maar er is ook de wil om de schouders er onder te zetten. Eén van de sprekers (en luisteraar) was Don Ceder, die regelrecht van een Israël bijeenkomst uit Amsterdam kwam. We bespraken in groepjes het visie document “Hoop voor een ongenadige tijd”. Hoewel ook wij op diverse detailpunten wel opmerkingen en adviezen hadden, konden we ons vinden in de grote lijnen.

Kort samengevat.

De grondslag van de ChristenUnie is een voluit Bijbelse visie op hedendaagse problemen. Daarin is de visie niet nieuw. De visie beoogd vooral om perspectief te geven, aan onderwerpen waarin we ons de komende jaren als gemeenteraads-, Statenleden, en Kamerleden te accentueren. Juist die onderwerpen waarbij de ChristenUnie het verschil wil maken.

1. Een hoopvolle samenleving  met draagkracht en perspectief.
  2. Een dienstbare economie voor mens en schepping.
  3. De rechtvaardige overheid als bondgenoot van vrijheid en recht.

Uit deze basis zijn een tiental speerpunten geformuleerd:

1. Goede toekomst voor onze kinderen.
  2. Een rentmeesters economie
  3. Een sterke democratische rechtstaat
  4. Opkomen voor de intrinsieke waarde van het leven.
  5. Zorg voor de schepping.
  6. Herstel van de kracht van lokale gemeenschappen.
  7. Goed onderwijs, geworteld in de samenleving.
  8. Het publieke belang beschermen.
  9. Werken aan vrede en internationale veiligheid.
  10. Opstaan tegen armoede en onrecht wereldwijd.

We eindigden de avond met door de liefde van onze Heer en Heiland Jezus Christus te bezingen. (Wat kan Don Ceder mooi pianospelen!).

Labels: ,