Energievisie en omgevingsverordening

Petra Ellens
Door Petra Ellens op 26 september 2024 om 09:00

Energievisie en omgevingsverordening

Op 25 september vindt de eerste Statenvergadering plaats na het zomerreces. De agenda is vol, maar liefst vier grote onderwerpen; energievisie, omgevingsverordening, bestuursrapportage en pachtbeleid. In dit stuk lees je de insteek van de ChristenUnie op twee van deze onderwerpen.

Petra Ellens neemt namens de ChristenUnie het woord over de energievisie. Het is een document wat inzichtelijk moet maken, een stip op de horizon, hoe Fryslân haar energie-opwek en verbruik moet inrichten in de toekomst (2050). Hier hebben wij vooral gepleit voor de juiste balans tussen het voortvarend aan de slag gaan met duurzame energie, zoals molens en zonneweiden enerzijds, en anderzijds het altijd behouden van het Friese landschap. Het landschap dat zorgt voor de ruimte, voor  mooie natuur en het belang van de recreatieve sector. Een slimme middenweg tussen deze twee zaken, is een zogenoemd ‘energiehub’: een plek waar je grootschalige energie-opwek, combineert met grootschalig verbruik. Hiertoe hebben wij een motie mee-ingediend voor een energiehub bij het bedrijventerrein van Hallum.

Daarnaast hebben we benadrukt dat zo’n lange termijn visie niet in beton gegoten moet zijn: 2050 is ver weg en technologische ontwikkelingen moeten een grote rol spelen in de reductie van energieverbruik en het opkrikken van duurzame energie-opwek. Ook hebben wij het onderzoeken naar SMR’s (kleine kerncentrale) gesteund. Het hoeft niet zo te zijn dat kernenergie gewenst is in Friesland, echter onderzoek naar de mogelijkheden moet niet worden uitgesloten op voorhand. Verder benadrukt Petra Ellens de kwestie van enorme energie-opwek op zonnige, winderige dagen, waarbij windmolens en zonneparken worden uitgezet vanwege de negatieve energieprijs.

Vervolgens is ook de omgevingsverordening besproken. In feite is dit een juridisch document van de provincie, waarin de uitwerking van beleid gezet wordt. Zo zijn bijvoorbeeld beleidswijzigingen rondom windmolens en ganzen hierin doorgevoerd. De ChristenUnie heeft, binnen de discussie over de ganzen, gewezen op het feit dat er na 2 jaar geëvalueerd zal worden en dat er dan eventueel nog wijzigingen kunnen worden doorgevoerd.

Tot slot werd in de nieuwe verordening een motie ten uitvoering gebracht van ons uit 2022. Hierin wordt regelgeving voor ‘agrarische hulpbedrijven’, zoals agrarische loonbedrijven, versoepeld. Hierdoor wordt de bedrijfsvoering van deze ondernemingen vergemakkelijkt. Als ChristenUnie zijn we tevreden met deze uitvoering en kunnen we zien dat onze politiek vruchten afwerpt.

Labels: ,