Bijeenkomst 'rustpunthouders'

Meine Jansma
Door Meine Jansma op 2 juli 2024 om 18:00

Bijeenkomst 'rustpunthouders'

Op dinsdag 2 juli is commissielid Meine Jansma aanwezig bij een bijeenkomst in de middag over rustpunten in onze provincie.

In Fryslan zijn meer dan 100 rustpunten. Dat zijn plekjes langs wandel en fietspaden waar je even tot rust kunt komen. Een bakkie doen, het toilet bezoeken, een band plakken, schuilen, kortom: even op adem komen. Als provincie die het toerisme een warm hart toedraagt zijn we blij met dat soort kleinschalige voorzieningen. Vooral omdat er vaak in de wijde, (je mag ook zeggen weide) omtrek veelal geen horeca te bekennen valt.

Omdat de provincie het gebruik van het Fries wil stimuleren, hebben ze samen met de rustpunt organisatie een plannetje bedacht om in al die 110 plekken een steeds ander Fries spreekwoord op te hangen. Een spreekwoord wat even contact maakt met de Friese taal, een spreekwoord wat even te denken geeft. Gedeputeerde Douwstra reikte in de Sluisfabriek in Drachten de bordjes uit, aan de vrijwel voltallig opgekomen "rustpunt" familie. Wat heeft dat op een dag dat het nieuwe kabinet wordt geïnstalleerd, nu met politiek te maken, zult u misschien denken? U heeft vast gelijk, maar...genieten begint met een gevoel van thuis voelen. Dat eenvoudige rustpunt, terwijl je dacht dat je het  in de bosjes moest doen. Dat  vrijwel gratis bakkie, dat gezellige praatje, dat....

Zo komt ook het Fries, bijna ongemerkt op al die rustpunten even weer positief onder de aandacht, gecombineerd met die ontwapenende gastvrijheid van de Friezen. En dat willen we als provinciale overheid graag.

O, ja net als andere Statenleden hebben ook wijzelf een rustpunt in Haule, kom maar eens langs als je toch in de buurt bent. Voor de goede orde: WC = Huske in het Fries.

Meine Jansma.

Labels: