Vragen over de Aziatische Hoornaar

Meine Jansma
Door Meine Jansma op 2 mei 2024 om 09:00

Vragen over de Aziatische Hoornaar

Op donderdag 2 mei 2024 stellen de ChristenUnie en SP schriftelijke vragen over de oprukkende Aziatische hoornaar in de noordelijke provincies.

De Aziatische hoornaar is een bij-achtig insect, wat zich nadrukkelijk onderscheid van de Europese hoornaar. De exotische soort kan een gevaar vormen voor de biodiversiteit, de bijenstand en vele andere vlinders en insecten. De Aziatische hoornaar komt hier van oorsprong niet voor en heeft nauwelijks natuurlijke vijanden. Daarnaast rukt de soort snel op vanuit het zuiden. De ChristenUnie ziet de zorgelijke opmars van de soort in Zuid-Nederland en Europa. Hierom hebben we schriftelijke vragen gesteld aan de provincie wat er nu gedaan wordt om de soort te bestrijden en hoe dit beter kan.

Specifiek zijn we benieuwd naar hoe de provincie samenwerkt en samen kan werken met andere organisaties die ook een rol spelen in het weren/beheren van invasieve soorten. Bijvoorbeeld gemeenten en natuurorganisaties. Ook is de ChristenUnie benieuwd hoe deze soort het best geweerd kan worden, om een complete vervanging van de Europese Hoornaar te voorkomen. Dit heeft zich bijvoorbeeld al voorgedaan in Spanje. Als ChristenUnie vinden we het erg belangrijk om de Friese natuur zo goed mogelijk te behouden. We wachten de antwoorden af en houden u op de hoogte.

Labels: ,