Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsflits september 2021

Vol nieuwe energie aan de slag

Prediker 2:24 Is het dan niet goed voor de mens dat hij eet en drinkt en zichzelf in zijn zwoegen het goede laat genieten? Ook dit heb ik gezien: het komt uit de hand van God.

Vrienden van de ChristenUnie,

We hebben ons tijdens het reces mogen opladen om vol energie te beginnen aan een nieuw politiek seizoen. We vragen daarbij om de onmisbare zegen van de Heer, want immers als de Heer het huis niet bouwt heeft het geen zin dat de werkers had zwoegen.

Het nieuwe seizoen begint met een werkbezoek aan Ameland. We starten op de pier bij Wagenborg Passagiersdiensten. Op Ameland hebben we een afspraak met burgemeester Stoel. Van hem horen we meer over de extra drukte op de Waddeneilanden, de nieuwe toeristen maar ook de scholen die door corona geen groepsaccomodaties boekten. Ook Staatsbosbeheer merkt op dat er een ander soort toerist gekomen is. Zij hebben daarvoor de campagne: 'Liefde voor Ameland' gelanceerd. Samen met Staatsbosbeheer fietsen we langs de prachtige natuur die Ameland rijk is.

In de Staten stellen we vragen over het coronaherstelpakket “No en Moarn”. Noord-Fryslân blijft achter met het herstel van de economie ten opzichte van andere regio’s in Nederland. Ook doen we met meerdere partijen een oproep om snel door te geven aan het kabinet of er in Fryslân nog meer plek is om vluchtelingen uit Afghanistan op te vangen.

Tijdens de Statenvergadering van 22 september wordt de uitvoeringsagenda landbouw behandeld. We stellen mondelinge vragen over het stikstofbeleid en vragen aandacht voor de internationale campagne “Orange the World”. U leest er alles over in deze nieuwsflits.

Wij wensen u veel leesplezier met deze volle nieuwsflits!

Uit de Staten

Landbouwagenda 2021-2030

Steeds meer consumenten willen weten waar hun voedsel wordt geproduceerd, stellen eisen aan kwaliteit en productiewijze en kiezen voor producten waarvan ze weten waar die vandaan komen. De landbouw komt in een spanningsveld terecht tussen wensen van de samenleving en produceren voor de wereldmarkt. De Friese Landbouwagenda richt zich op het faciliteren, versnellen en versterken van het groene ondernemerschap voor de Agrofoodsector. Statenlid Wiebo de Vries: “Over de inhoud van de agenda zijn wij tevreden. Mooie thema’s die bijdragen aan een duurzame kringlooplandbouw.”

Laatste Friese tolk in de rechtbank stopt ermee

Je kunnen uiten in je memmetaal in de rechtbank is een recht. Dit recht staat voor Friezen echter sterk onder druk nu ook de laatste Friese tolk heeft aangegeven er mee te willen stoppen vanwege de te lage vergoedingen. De ChristenUnie maakt zich samen met andere politieke partijen uit de Friese Staten zorgen.

Mirjam Bikker, woordvoerder voor deze portefeuille namens de ChristenUnie in Den Haag deelt onze zorgen. Samen met voormalig Fries Statenlid Romke de Jong (D66) stelt zij vragen in de Tweede Kamer.

Meer aandacht voor geweld tegen vrouwen

Elk jaar is er een internationale campagne die aandacht vraagt voor het bestrijden van geweld tegen vrouwen. De fractie van de ChristenUnie in de provincie roept het college van Gedeputeerde Staten op om mee te doen aan de internationale campagne: ‘Orange the World’. Tijdens deze campagne worden gebouwen oranje verlicht. Oranje staat voor dageraad en zonsopgang; voor een hoopvolle, geweldloze toekomst voor meisjes en vrouwen. Tijdens de Statenvergadering van 22 september doet de ChristenUnie dit voorstel.

Onrust over onteigening en het intrekken van vergunningen

Om de stikstofcrisis snel op te lossen zou de overheid de vergunningen van boeren moeten afnemen, zo luidde het advies van de landsadvocaat. De provinciale fracties van ChristenUnie en CDA willen van Gedeputeerde Staten weten hoe ze denken over onteigening van agrarische bedrijven en het intrekken van vergunningen.

Statenlid Wiebo de Vries: “Aan alle kanten wordt gewerkt om te komen tot een oplossing om uit de stikstofcrisis te komen.” Hij vindt het onzorgvuldig dat deze adviezen naar buiten komen. “Het zorgt voor veel onrust in de agrarische sector.”

Actie tegen gaswinning bij Ternaard

Veel mensen kwamen zaterdag 11 september jl. in actie tegen de aangekondigde gaswinning vanuit Ternaard. Ook de ChristenUnie in de provincie Fryslân en de ChristenUnie in de gemeente Noard-East Fryslân ondersteunen dit protest. “Wij willen geen nieuwe gasboringen. Dat er al een vergunning afgegeven is, en het ministerie hiermee doorgaat is geen goede zaak”, zegt Wiebo de Vries.

Creëer extra plekken om asielzoekers en vergunninghouders op te vangen

De capaciteit die het COA heeft om asielzoekers en vergunninghouders op te vangen, staat mede door de situatie in Afghanistan onder grote druk. Er moeten snel extra plekken komen om vluchtelingen op te vangen. Het demissionaire kabinet heeft de Commissaris van de Koning (CvdK) en het college van Gedeputeerde Staten (GS) daarom een brief gestuurd. In de brief wordt dringend verzocht om snel door te geven of er in Fryslân extra plek is om asielzoekers en vergunninghouders op te kunnen vangen. De Friese Statenfracties van de PvdA, GrienLinks en ChristenUnie willen dat er snel gehoor wordt gegeven aan de oproep van het kabinet. De fracties zien graag dat GS en de CvdK, in zijn rol als Rijksheer, een actieve rol pakken om voor extra opvanglocaties te zorgen. Daarom hebben zij schriftelijke vragen gesteld.

ChristenUnie stelt vragen over inzet van corona herstelpakket in Noord-Fryslân

Noord-Fryslân blijft achter met het herstel van de economie ten opzichte van de andere regio’s in Nederland. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau van Statistiek (CBS). De fractie van de ChristenUnie wil van het college van Gedeputeerde Staten weten welk effect de steunmaartregelen uit No & Moarn II hebben gehad op Noord-Fryslân en ook specifiek de Waddeneilanden. “Bij het vaststellen van het tweede herstelpakket hebben wij gericht aandacht gevraagd om middelen in te zetten, waar de krimp het grootst is en de veerkracht het minst”, zegt ChristenUnie Statenlid Matthijs de Vries.

Fractie in actie

Werkbezoek Staatsbosbeheer

Midden op Ameland liggen het Hagedoornveld en de Zwanewaterduinen. Het prachtige natuurgebied is onlangs heringericht. De herinrichting zorgt ervoor dat de natuur- en landschappelijke waarden versterkt worden en daarnaast betere voorzieningen biedt voor de recreant. Boswachter Marjan Veenendal neemt ons samen met haar collega’s mee door de natuur, op vrijdag 27 augustus.

Werkbezoek Wagenborg Passagiersdiensten

Hoe gaan we straks naar Ameland? Dat er een oplossing moet komen voor de vaargeulproblemen tussen Holwerd en Ameland staat als een paal boven water. De vaarweg naar Ameland wordt steeds moeilijker begaanbaar, doordat deze dichtslibt met zand. De fractie van de ChristenUnie brengt op vrijdag 27 augustus jl. een werkbezoek aan Wagenborg Passagiersdiensten. Wagenborg directeur Ger van Langen ziet verschillende mogelijkheden om het vervoer van en naar Ameland te blijven verzorgen.

Ondernemersontbijt in het provinciehuis

Na een lange periode kunnen we weer een ondernemersontbijt op traditionele wijze organiseren. Omdat de Friese Statenzaal dit jaar 125 jaar bestaat nodigen we deze keer alle ondernemers in het provinciehuis. Na een goed ontbijt in het bedrijfsrestaurant is Statenlid Matthijs de Vries onze gastheer en worden we rondgeleid door de prachtige Statenzaal. We ontdekken de vele verwijzingen naar de Friese geschiedenis en die van de Provinciale Staten van Fryslân. Er is volop ruimte om met elkaar in gesprek te gaan en om contacten te leggen.

In het zonnetje

Deze schitterende bos bloemen ontvangen onze fractiemedewerkers: Bernita Hakvoort en Anita Vellema. De fractie is blij en dankbaar met hun inzet. Vandaag worden ze in het zonnetje gezet! Anita en Bernita hopen nog vele jaren met veel plezier voor de fractie te werken.

Contact

De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie vergadert elke maandagavond om 19:00 uur. U bent van harte welkom om een vergadering digitaal bij te wonen. Aanmelden kan bij het fractiebureau via Anita Vellema

facebookpictrond.pngtwitterpictorond.pngYTlogo (2).jfif

Provinciehuis Tweebaksmarkt 52  Postbus 20120 8900 HM  Leeuwarden