Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsflits Statenfractie ChristenUnie Fryslân januari 2021

Met brede welvaart hoopvol het nieuwe jaar in

Vrienden van de ChristenUnie

Joh. 15:5-7 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren.

“Mei in oar nei in brede wolfeart” is de titel van de beleidsnota economie, die wordt besproken in de Staten op 20 januari 2021. De provincie Fryslân zet geluk op 1 en wil met een bredere blik kijken naar groei en geluk dan geld alleen. Hoewel Fryslân in de economische lijstjes niet bovenaan staat, zijn we koploper als het op 'gelukkig zijn' aankomt. 92% van de Friezen geeft aan gelukkig te zijn. De sterke sociale structuren, sociale gelijkheid en hoge leefbaarheid spelen daarin een belangrijke rol. We willen onze provincie groen, duurzaam en veilig doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen.

Circulaire economie is daarbij van belang. Als rentmeesters van de Schepping is het zaak goed om te gaan met de grondstoffen die zij biedt. De ChristenUnie is blij met de ambitieuze plannen die er liggen voor de circulaire economie in de Provincie. Statenlid Matthijs de Vries pleit daarbij wel voor realistische doelen. Om deze te borgen moeten we investeren in onderwijs. We dienen daarom een motie om het circulair denken integraal te stimuleren in het onderwijs.

Goede leefbaarheid wordt mede bepaald door goede bereikbaarheid ervan. Door de coronapandemie wordt de dienstregeling afgeschaald en sommige buslijnen vervangen door een Opstapper of Belbus. Onze fractie vindt het belangrijk dat dit niet leidt tot meer kosten voor de reiziger. Ook hier dienen we een motie in om de meerprijs bij gebruik van deze zogenoemde Opstapper of Belbus te compenseren.

Bemoedigend was ook de digitale ondernemerslunch. Nu fysiek contact nog steeds niet mogelijk is werd het digitale contact door de ondernemers en fractie als zegen beschouwd. De verbinding met elkaar is waardevol en brengt ons tot bloei.

Zonder verbondenheid met elkaar kunnen menselijke relaties verdorren, maar hoop vinden we als christenen in relatie met Jezus. Wij weten ons met Hem verbonden als ranken aan de wijnstok, opdat wij veel vrucht mogen dragen.

Uit de Staten

Ondernemend Fryslân: Samen naar een brede welvaart

De economie van Fryslân heeft zich de afgelopen jaren positief ontwikkeld. Vlak voor de corona uitbraak was er nooit eerder zoveel werk in onze provincie en de werkloosheid was lager dan ooit. Ondernemers, kennisinstellingen en andere maatschappelijke partners hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan economische samenwerking in Fryslân. Met het bestuursakkoord “Lok op 1” wil de provincie dit doortrekken naar een breder en hoger welvaartsniveau.

Aangepaste dienstregeling bus

De dienstregeling voor de bus wordt aangepast vanwege de coronacrisis. Door de lockdown is er een forse teruggang in reizigersaantallen. Men wil flexibel in kunnen spelen op de veranderende reizigersaantallen door de coronamaatregelen.

ChristenUnie wil collecties van Friese musea goed bewaren

“De bewaarfunctie van Friese musea komt in gevaar door het provinciale beleid NIJ POADIUM en de daarbij behorende verdeling van de subsidiegelden”, zegt Statenlid Lieuwe van der Pol van de ChristenUnie. De fractie in de provincie Fryslân maakt zich zorgen over het goed bewaren van de collecties. Daarnaast vraagt de fractie zich af of er belangrijke informatie niet bekend gemaakt is op het moment dat het beleid werd vastgesteld.

Fractie in actie

Ondernemerslunch met Go Boom!

Een lege agenda, wat is dan nog de basis van je onderneming? Marian van der Zwaag ontdekte hoe rustgevend het kan zijn om te wandelen. Wandelen met de Schepper, letterlijk of door het leven heen. Tijdens de digitale ondernemerslunch op 19 januari vertelt zij meer over het wandeldagboek Psalmen2Go, wat zij in coronatijd geschreven heeft. Het boekje wordt vooraf, samen met lokale lunchproducten als kleine attentie bij de deelnemers bezorgt.

Contact

De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie vergadert elke maandagavond om 19:00 uur. U bent van harte welkom om een vergadering digitaal bij te wonen. Aanmelden kan bij het fractiebureau via Anita Vellema

facebookpictrond.png  twitterpictorond.png

Provinciehuis Tweebaksmarkt 52  Postbus 20120 8900 HM  Leeuwarden