Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Januari 2017

Een nieuw jaar

Beste ChristenUnie vrienden,

We staan aan het begin van een nieuw jaar. De kop is er al weer af met de eerste Statenvergadering van 2017. We zien een jaar op ons afkomen met veel politieke veranderingen. Wat brengt de verkiezing van Trump teweeg in de wereld, hoe ziet Europa eruit aan het einde van het jaar? Ook in ons eigen land dreigen de verkiezingen forse veranderingen teweeg te brengen. Een ding weten we zeker. Onze Heer Jezus is Koning. Hij regeert. We gaan ons pad en doen ons werk in alle rust en in de verwachting van Zijn komst. Zal het dit jaar zijn?

Die wolken, lucht en winden
Wijst spoor en loop en baan
Zal ook wel wegen vinden
Waarlangs uw voet kan gaan.

We wensen u een goed en gezegend jaar!

Uit de Staten

Snel internet, trage besluitvorming

Na acht jaar praten vindt de ChristenUnie het de allerhoogste tijd dat alle inwoners van Fryslân op korte termijn gebruik kunnen maken van snel internet via glasvezel. Fractievoorzitter Wiebo de Vries wond zich zichtbaar op over de gelaten houding van een aantal fracties tijdens de vergadering van Provinciale Staten op woensdag 25 januari. ‘Hoort u zichzelf praten,’ hield hij hen voor. ‘De Friezen hopen keer op keer op snel internet, maar zij krijgen telkens de deksel op de neus. Het vertrouwen moet worden teruggewonnen!’

Fryslân roept op tot steun aan vluchtelingen in Griekenland

De beelden van vluchtelingen in overvolle kampen op Griekse eilanden laten de Statenleden van Fryslân niet koud. In een breed gesteunde motie roepen de Staten de Nederlandse regering op om met inzet van alle beschikbare middelen haast te maken met het bieden van humanitaire hulp en opvang van vluchtelingen. Ook bieden de Staten beschikbare ruimte aan in Fryslân, zoals leegstaande AZC's. De ChistenUnie dient de motie mee in. ‘Het is volledig in lijn met wat onze fractie in de Tweede Kamer zegt,’ aldus Ynze de Boer.

ChristenUnie blij met eerste Friese mobiliteitscentrale in Noordoost Fryslân

Noordoost Fryslân krijgt een mobiliteitscentrale waarbij openbaar vervoer wordt gecombineerd met speciaal vervoer. Een goede zaak vindt de ChristenUnie. De bereikbaarheid wordt verbeterd, zonder dat er extra geld moet worden geïnvesteerd. De leefbaarheid is ermee gediend. ‘Een mooi plan, een opsteker voor de regio,’ zegt woordvoerder Ynze de Boer.

Werkbezoek aan innovatiehuis Noordoost Fryslân

In Denemarken is een innovatiehuis opgericht om krimp tegen te gaan. Dit bleek een succesvol initiatief, waarop dit idee is overgenomen in Noordoost Fryslân (NOF). De ChristenUnie-fractie was benieuwd hoe het initiatief in Buitenpost werkte en bracht daarom een bezoek aan het Kennis- en Innovatiehuis (KEI). De fractie liet zich bijpraten door directeur Martin van der Veen en bestuurslid Jeroen ten Brinke over dit initiatief.

Landelijk nieuws

Foto's & Video Open Dag 2017

Ruim 700 mensen waren zaterdag 21 januari bij te gast bij de Tweede Kamerfractie in Den Haag. Misschien was u er ook. Bekijk hier enkele foto's en kijk voor het hele album op onze Facebook-pagina (geen inlog nodig).

ChristenUnie lanceert verkiezingsprogramma in braille, gebarentaal en eenvoudig Nederlands

De ChristenUnie presenteert vandaag tijdens de aftrap van haar campagne in Den Haag verkiezingsprogramma’s in braille, gebarentaal en eenvoudig Nederlands. De partij stelde het verkiezingsprogramma in november vast, waarin het onder meer voorstelt de Nederlandse gebarentaal in de grondwet vast te leggen als erkende taal.

Groene ondernemers kiezen voor de ChristenUnie

Een schone en circulaire economie levert veel op voor ons en voor volgende generaties: een gezondere lucht, een beter klimaat en een sterkere economie. Nederland moet nu laten zien werk te maken van het Klimaatakkoord van Parijs en de nieuwe VN sustainable development goals. Ondernemers willen de schouders zetten onder de broodnodige transitie. De ChristenUnie wil dat ook. Met onze innovatieve bedrijven en hoogwaardige kennis hebben we een uitstekende uitgangspositie om duurzame koploper in de wereld te worden. De overheid kan niet achterblijven.

Volg ons op Twitter en Facebook

Volg de ChristenUnie Fryslân ook op Twitter: @CUFryslan

Ook de individuele Statenleden zijn te volgen op Twitter:

• Wiebo de Vries: @wiebodevries
  • Ynze de Boer: @YdeBoer
  • Richard Klerks: @RichardKlerks

Voor alle nieuws over de ChristenUnie Fryslân kijk op onze website: www.christenunie.frlChristenUnie op Facebook: http://www.facebook.com/CUFryslan

Fractievergadering bijwonen

De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie vergadert op maandagavond. U bent van harte welkom om een vergadering bij te wonen. Wilt u zich dan wel wel van tevoren aanmelden bij onze  fractiemedewerkster Sipkje Messink of telefonisch 058-2928801. U kunt van haar ook horen wanneer de eerstvolgende fracievergadering is.

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts