Nieuwsflits Statenfractie ChristenUnie november 2023

Nieuwsflits november 2023

Brede welvaart versterken

Vrienden van de ChristenUnie,

In de eerste begroting in de nieuwe bestuursperiode geeft de provincie invulling aan het versterken van de brede welvaart in Fryslân. Het bestuursakkoord is op hoofdlijnen verwerkt in deze begroting. De provincie investeert in 2024 in landbouw en natuur, woonomgeving, schone energie, werkgelegenheid en de samenleving. Wij vinden het een realistische begroting en geven akkoord op de begroting zoals die voorligt.

Cultuur blijft onze aandacht houden. De culturele instellingen nodigen ons van harte uit om eens te komen kijken. Deze maand bezoeken we in Franeker: Het Koninklijk Eise Eisinga Planetarium en Museum Martena. Ook bezoeken we Keunstwurk in Leeuwarden.

In onze fractie verwelkomen we een nieuw commissielid: Meine Jansma uit Haule. Hij is op 8 november jl. beëdigd door de Commissaris van de Koning als commissielid voor de fractie van de ChristenUnie. In deze nieuwsbrief leest u meer daarover. Petra Ellens is vanwege verdrietige familieomstandigheden afwezig en hoopt haar werk in januari weer op te pakken. Wij wensen Meine en Petra veel zegen en Gods nabijheid toe.

Hoop en redding
Hoor ons bidden, hoogste Koning
Jezus, hoop voor ieder hart
Zonder U zijn wij verloren,
zonder U voorgoed verdwaald

Wees het vuur dat brandt van binnen,
Laat ons puur en heilig zijn
Kom met kracht en kom met redding,
Openbaar uw Koninkrijk

Uit de Staten

Begroting 2024

De ChristenUnie vindt de begroting 2024 een reële begroting, die recht doet aan de afspraken die gemaakt zijn in het Bestuursakkoord 2023-2027 en aan de de financiële situatie van de provincie. Tijdens de begrotingsbehandeling vraagt de ChristenUnie steun voor de Kunstacademie Friesland.

Meine Jansma beëdigd als commissielid

In de Statenvergadering van woensdag 8 november 2023 is Meine Jansma geïnstalleerd als commissielid voor de ChristenUnie. Meine zal de Statenfractie komen versterken met zijn kennis en ervaring die hij meeneemt vanuit de raad in de gemeente Ooststellingwerf.

Schriftelijke vragen over onderhoud bruggen in Fryslân

De bruggen in de provincie Fryslân onder beheer van Rijkswaterstaat zijn in slechte staat waardoor er op meerdere plekken een aslastbeperking geldt. De fractie van de ChristenUnie heeft vernomen dat dit mogelijk ook geldt voor kleinere bruggen die onder het beheer van de provincie vallen. Daarover stelt de fractie schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten.

Fractie in actie

Symposium landschapsbiodiversiteit

Het Friese landschap is in de afgelopen 100 jaar aan grotere veranderingen onderhevig geweest dan in de eeuwen daarvoor. Die veranderingen hebben grote gevolgen voor de biodiversiteit en voor hoe wij het landschap beleven, zeggen de organisaties.

Werkbezoek Keunstwurk

Bij Keunstwurk ziet men het toegankelijk maken van kunst en cultuur voor iedereen als  belangrijkste opdracht. Daarvoor ondernemen zij in verschillende disciplines actie. Directeur van Keunstwurk Douwe Zeldenrust praat de ChristenUnie fractie bij over de activiteiten en het belang van Keunstwurk.

Werkbezoek Planetarium en museum Martena

Het Koninklijk Eise Eisinga Planetarium en Museum Martena positioneren gezamenlijk de stad Franeker als Historische Academiestad. Franeker is in ‘It Ferhaal fan Fryslân’ het centrum van de academische geschiedenis en wetenschap. Tijdens een kennismakingsbezoek op woensdag 1 november jl. worden de Statenleden geïnformeerd over de samenwerking en de behaalde resultaten.

Contact

De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie vergadert elke maandagavond om 19:00 uur. U bent van harte welkom om een vergadering digitaal bij te wonen. Aanmelden kan bij het fractiebureau via Anita Vellema

facebookpictrond.pngtwitterpictorond.pngYTlogo (2).jfif

Provinciehuis Tweebaksmarkt 52  Postbus 20120 8900 HM  Leeuwarden