Nieuwsflits Statenfractie ChristenUnie oktober 2023

Nieuwsflits oktober 2023

Een plaatje...

Vrienden van de ChristenUnie,

'Christoffel & Kate Bisschop - verlangen naar vroeger' is de tentoonstelling die we te zien krijgen tijdens ons werkbezoek aan het Fries Museum. We poseren in het schilderij met kleding van toen. ChristenUnie vindt dat kunst en cultuur tot leven komt in de mienskip, in bibliotheken, musea en theaters. Het is belangrijk dat deze beschikbaar en toegankelijk blijven voor onze inwoners, omdat het plekken zijn waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.

We brengen ook een bezoek aan de Kunstacademie Friesland. Het opleidingsinstituut voor de beeldende kunst richt zich vooral op talentontwikkeling. Beide kunst- en cultuurinstellingen geven aan zorgen te hebben over de subsidieverstrekking van de provincie. Samen met hen gaan we daarover het gesprek aan.

Tijdens de Statenvergadering in oktober behandelen we mondelinge vragen over actuele onderwerpen. Met de landelijke verkiezingen in aantocht willen de Friese partijen zich laten horen. Wij vragen uw gebed voor de aankomende verkiezingen. ChristenUnie heeft hoopvolle plannen voor de toekomst. Een toekomst waarin we bouwen aan zorgzame gemeenschappen, waarin we elk leven op aarde bewonderen en waar we rust brengen in het huishoudboekje. Een toekomst waarin we (weer) geloven in de samenleving.

In de Bijbel in 1 Timotheus 2: 1-4 schrijft Paulus het volgende: Allereerst vraag ik dat er voor alle mensen gebeden wordt, dat er smeekbeden, voorbeden en dankgebeden voor hen worden uitgesproken. Bid voor alle koningen en gezagsdragers, opdat we rustig en ongestoord kunnen leven, in alle vroomheid en waardigheid. Dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze redder, die wil dat alle mensen worden gered en de waarheid leren kennen.

In dat licht bidden we ook voor vrede in Israël. Kijkend naar de conflicten die in en om Israël spelen, geloven wij dat alleen Jezus voor echte vrede kan zorgen.

Fractie in actie

Werkbezoek Fries Museum

Het werkbezoek aan het Fries Museum staat vooral in het teken van kennismaking en bijpraten over wat er de afgelopen periode heeft gespeeld in het Friese culturele veld. Kris Callens, directeur van het museum geeft een presentatie over het musuem en een toelichting over het in 2021 ingevoerde kunst- en cultuur beleid 'Nij Poadium' van de provincie.

Werkbezoek Kunstacademie Friesland

Doet Boersma heeft in 2015 de Kunstacademie Friesland opgericht. Zij vindt het ontzettend belangrijk dat Fries talent de kans krijgt om zich te ontwikkelen in Fryslân. Het particulier opleidingsinstituut is voor alle disciplines in de beeldende kunst: tekenen, schilderen, fotografie en video, theorie, projecten, mixed media, kunstprojecten en kunstreizen.

Contact

De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie vergadert elke maandagavond om 19:00 uur. U bent van harte welkom om een vergadering digitaal bij te wonen. Aanmelden kan bij het fractiebureau via Anita Vellema

facebookpictrond.pngtwitterpictorond.pngYTlogo (2).jfif

Provinciehuis Tweebaksmarkt 52  Postbus 20120 8900 HM  Leeuwarden