Nieuwsflits Statenfractie ChristenUnie december 2023

Nieuwsflits december 2023

Onderweg naar Kerst

Wij verheugen ons
Wij verheugen ons op Jezus’ komst.
Heel de wereld, juich en zing het uit!
Wij verheugen ons op Jezus’ komst.
Maak een ieder bekend:
Jezus komt, Jezus redt.

Vrienden van de ChristenUnie,

In deze laatste nieuwsflits van 2023 blikken we terug op de Statenvergadering en activiteiten in december. Tegelijk staan we op de drempel van een nieuwe periode voor de fractie. Na een bewogen periode kijken we uit naar het volgende jaar waarin we ons willen focussen om onze idealen voor de provincie te realiseren.

ChristenUnie stelt vragen aan het college over de fietsveiligheid bij een gevaarlijk kruispunt in Dokkum en over de spoordijken. In de Statenvergadering van december wordt aandacht gevraagd voor de nieuwe Bestuursafspraak Friese Taal en Cultuur (BFTK). Om de Friese taal te bevorderen moeten de ambities en doelen omhoog. Ook vindt een meerderheid in Provinciale Staten dat het wolvenbeleid geactualiseerd moet worden. Verder spreken we onze zorg uit over de afbouw van derogatie. De uitbreiding van het aantal gebieden waar straks veel minder mag worden bemest, heeft enorme consequenties voor de land- en tuinbouw.

We bezoeken een zonnestroomproject in Oosterwolde en twee melkveehouders in de gemeente Weststellingwerf. De zorgen in de agrarische sector zijn groot. Toch zien deze jonge ondernemers nog steeds kansen om te blijven boeren. Innovatie laat zien dat stikstof 'gekraakt' kan worden. Alleen is de regelgeving nog niet zover dat het restproduct (ammoniumsulfaat) als kunstmestvervanger ingezet mag worden. De ondernemers vragen aandacht bij de politiek om de regelgeving hierop aan te passen.

Wij wensen u gezegende kerstdagen en een vreugdevol nieuw jaar toe!

Uit de Staten

Zorgen over onveilige oversteek bij Dokkum

De gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel pleiten al langer voor de aanleg van een fietstunnel bij de McDonalds in Dokkum en nu roert ook de Friese politiek zich in de discussie. De ChristenUnie en andere partijen delen deze zorgen en stelllen vragen aan het provinciebestuur.

ChristenUnie wil proactieve inzet voor toekomstige bereikbaarheid Fryslân

De ChristenUnie en het CDA in Fryslân stellen vragen aan het college van Gedeputeerde Staten over de staat van de Friese spoortrajecten. De fracties willen weten wat de inzet van het college zal zijn om Fryslân in de toekomst ook bereikbaar te houden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de baanlichamen onder het Friese spoor niet aan de veiligheidseisen voldoen wanneer er meer, zwaarder en sneller treinverkeer over de trajecten gaat.

Fractie in actie

Gastvrij Fryslân

De opgave ‘Toeristische Kennis voor de Toekomst’ maakt deel uit van het provinciale programma ‘Gastvrij Fryslân 2028’ en beoogt het bevorderen van het gebruik van data en kennis binnen de gastvrijheidseconomie. Tijdens de kennisdag toerisme Fryslân wordt de fractie bijgepraat over de gastvrijheidsmonitor. Hoe kan de verzamelde data helpen om het toerisme in de provincie te bevorderen?

Werkbezoek zonnestroom-project in Oosterwolde

Met oog voor het landschap en de lokale gemeenschap is het zonnepark in Oosterwolde gerealiseerd. Tijdens een werkbezoek op woensdag 29 november zien we hoe de parken ingepast zijn in het landschap. De zonnestroom van het zonnepark in Oosterwolde wordt gebruikt om groene waterstof op te wekken. Op het zonnepark staat een pilotinstallatie die duurzame stroom gaat omzetten in groene waterstof, SinneWetterstof.

Werkbezoek LTO Noord Weststellingwerf

Boeren in Weststellingwerf zien nog steeds kansen voor de landbouw in hun gebied. Land- en Tuinbouworganisatie Weststellingwerf nodigt de Statenleden van Provinciale Staten van Fryslân uit voor een werkbezoek in het gebied. Ze willen laten zien welke impact de agrarische sector heeft op het landelijke gebied. Tijdens een werkbezoek op woensdag 6 december bezoeken we twee agrarische bedrijven die dicht tegen een Natura-2000 gebied aanliggen.

Contact

De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie vergadert elke maandagavond om 19:00 uur. U bent van harte welkom om een vergadering digitaal bij te wonen. Aanmelden kan bij het fractiebureau via Anita Vellema

facebookpictrond.pngtwitterpictorond.pngYTlogo (2).jfif

Provinciehuis Tweebaksmarkt 52  Postbus 20120 8900 HM  Leeuwarden