Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsflits mei 2021

Vruchten van de Geest

‘Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.’ Galaten 5 vers 22

Vrienden van de ChristenUnie,

Na een koud voorjaar is er nu eindelijk zicht op meer zomerse dagen. Voor de meeste mensen een weldaad na alle regen en kou van de afgelopen tijd. Maar de weldaad van Pinksteren vervult pas echt. De Heilige Geest wil ons helpen. Een leven geleid door de Geest zorgt voor goede verlangens waaruit de goede vruchten voortkomen.

Voorafgaand aan elke fractievergadering vragen we in gebed dan ook dat wij onder leiding van de Heilige Geest tot de juiste standpunten mogen komen. Dat in ons handelen de vruchten van de Geest zichtbaar mogen zijn. Hoe zich dat de afgelopen maand heeft vertaald in onze bijdragen in de Friese Staten kunt u lezen in deze nieuwsbrief van mei.

Ons politieke handelen willen wij steeds toetsen aan Gods woord. Onze politieke inzet is gericht op u, onze achterban en de Friese burger. Als volksvertegenwoordigers is het daarom van groot belang om te weten hoe u over de zaken denkt waarover wordt beslist in de Friese Staten. Daarom nodigen wij u van harte uit om uw wensen en ideeën met ons te delen over verschillende onderwerpen. Vorige maand hadden we een digitale bijeenkomst over wonen. Aankomende dinsdagavond, 1 juni gaan we het hebben over het openbaar vervoer in onze provincie. Wilt u meedoen? Geef u dan op via de mail.

Fractie in actie

Openbaar busvervoer in Fryslân, praat mee!

Binnenkort worden er weer nieuwe afspraken gemaakt over het busvervoer in onze provincie. Wat vindt u belangrijk als het gaat om het openbaar vervoer? Waar zou meer aandacht voor moeten komen? Praat digitaal mee op dinsdagavond 1 juni van 19.30 tot 20.30 uur.

Ondernemerswandeling

Wie van de ondernemers gaat er mee wandelen op woensdag 9 juni? Tijdens de vorige ondernemersbijeenkomst heeft onderneemster Marian van der Zwaag ons meer vertelt over haar boek: ‘Psalmen2Go - Wandelen met de Schepper’. Het lijkt ons leuk om aan de hand van haar boek, de natuur in te gaan.

Uit de Staten

Energie opwekken én terugleveren

De ChristenUnie wil dat het college van Gedeputeerde Staten zo snel mogelijk in overleg gaat met de netbeheerder over het stroomnet. “Op sommige plekken is het stroomnet zo vol dat bedrijven geen duurzame energie terug kunnen leveren, dat werkt ontmoedigend”, zegt Statenlid Wiebo de Vries. Hij wil dat er zo snel mogelijk een oplossing komt. Tijdens de bespreking van de Regionale Energie Strategie (RES) brengt hij dit knelpunt naar voren.

Slagvaardiger Faunabeheer

Soms veroorzaken dieren schade aan de natuur, aan landbouwgewassen of leveren ze gevaar op voor de verkeersveiligheid. Het terugdringen van schade door dieren vraagt een grote inspanning van alle betrokkenen. Zowel als het gaat om het treffen van preventieve maatregelen als het organiseren en uitvoeren van beheer. De Faunabeheereenheid Fryslân (FBE) voert het beleid van de provincie uit. De fractie van de ChristenUnie merkt dat het lang duurt voordat er besluitvorming plaatsvindt door de FBE en dat er soms helemaal geen besluit valt. “Dit moat oars”, zegt Statenlid Lieuwe van der Pol.

Maatwerk in Veenweideprogramma 2021-2030

Stap voor stap gaat de provincie aan de slag in het veenweidegebied. De afgelopen jaren zijn er diverse proefprojecten in gang gezet. Met het nieuwe plan wil de provincie de bodemdaling verminderen en de uitstoot van broeikasgassen af laten nemen. Daarnaast moeten de boeren in het gebied een duurzaam toekomstperspectief hebben en wordt het watersysteem klimaatbestendig ingericht. De ChristenUnie wil geen verdere peilverlagingen meer en de bewoners met ernstige schade aan funderingen zo snel mogelijk helpen.

Opinie

Fonds voor funderingsschade

De afgelopen tijd hebben bewoners uit de veenweidegebieden de noodklok geluid. Na decennia van praten en plannen maken is de maat vol. Begrijpelijk. Sommige huizen zijn zo verzwakt door de aangetaste funderingen, dat het gevaar oplevert. Wat bewoners willen is hulp. “Niet door onderzoeken, commissies of loketten, maar direct”, zegt een bewoner met funderingsschade.

Contact

De Provinciale Statenfractie van de ChristenUnie vergadert elke maandagavond om 19:00 uur. U bent van harte welkom om een vergadering digitaal bij te wonen. Aanmelden kan bij het fractiebureau via Anita Vellema

facebookpictrond.pngtwitterpictorond.pngYTlogo (2).jfif

Provinciehuis Tweebaksmarkt 52  Postbus 20120 8900 HM  Leeuwarden