Opinie: Thialf verdient een trein

Station Heerenveen IJsstadion.jpgdonderdag 01 oktober 2020 14:51

Vol onbegrip is onze reactie bij het horen dat station Heerenveen IJsstadion gesloten blijft. Naast de mooiste ijshal van Nederland ligt station Heerenveen IJsstadion, maar een trein stopt er al niet meer sinds 2015.

Een motie van Tweede Kamerlid William Moorlag die het kabinet opriep om zich in te zetten voor heropening, en die unaniem is aangenomen, was niet voldoende om treinen tijdens evenementen te doen stoppen op het station.

Reizigers kunnen nu vanaf station Heerenveen met een bus, de zogenoemde Thialf Express, naar het ijsstadion. Maar deze busverbinding is niet optimaal, zeker niet voor de mindervalide schaatsfans die vaak afhankelijk zijn van een rolstoel. Een treinstop bij Thialf zelf draagt bovendien bij aan het oplossen van de parkeerproblemen en verkeerscongestie in de woonwijken rond het ijsstadion.

Extra treinen naar Pinkpop, aangepaste dienstregeling voor Koningsdag of Bevrijdingsfestival, de Sziget express, het kan allemaal. Maar een paar keer per jaar stoppen op station IJsstadion lijkt niet mogelijk. Dat kunnen wij ons niet voorstellen.

Voor het komende seizoen is het nog maar de vraag in welke mate er supporters aanwezig kunnen zijn bij de schaatswedstrijden door de coronamaatregelen. Maar we blijven als partijen de ontwikkelingen volgen en roepen het rijk en de vervoerder op toe te werken naar een plan voor het volgende schaatsseizoen.

Matthijs de Vries - Statenlid ChristenUnie
Edou Hamstra - Statenlid PvdA