Concept Regionale Energie Strategie

Concept RES.JPGwoensdag 17 juni 2020 18:57

De Regionale Energie Strategie is een opdracht vanuit het klimaatakkoord. Samen met gemeenten, de provincie en het waterschap is er een Friese RES tot stand gekomen. In dit concept wordt beschreven dat Fryslân in 2030 tenminste 2,3 terawattuur (TWh) duurzame energie produceert.

De ChristenUnie vindt dat het plan weinig ambitie uitspreekt. “Het is een bod dat niet verder kijkt dan de komende drie jaar”, zegt Statenlid Wiebo de Vries. “De realiteit is immers dat er de komende jaren, tot 2030, meer energie nodig is dan we nu bieden. Hoe kijkt het college daar tegen aan? Waar is de lange termijn visie?”, zegt hij tijdens de Statenvergadering op 17 juni 2020.

Ook vindt de fractie dat er in de concept RES te weinig aandacht is voor innovatieve oplossingen. Er wordt alleen gekeken naar het opwekken van zonne- en windenergie. De Vries: “Waterstof is zo’n innovatie. Nu en voor de toekomst. De ChristenUnie heeft daar vele malen aandacht voor gevraagd in het verleden. Zonder al te veel succes.” We dienen een voorstel mee in over waterstof als buffer. Overtollig opgewekte zon- en windenergie worden dan gebruikt om waterstof te produceren en op te slaan. Dit kan ingezet worden op het moment dat er een tekort aan energie is. Waterstof als energiedrager kan prima bijdragen bij de transitie. Het is een oplossing om duurzame groene energie op te slaan en later weer te gebruiken.

Na de zomer wordt de volgende stap gemaakt naar een maatschappelijk en bestuurlijk gedragen RES 1.0. Hierin wordt meer in detail aangegeven hoe de ambities en opgaves gerealiseerd gaan worden.

Motie - Waterstof als buffer.pdf34,9 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2020