Vragen CU over nieuwe gasboringen in Langezwaag

boorputdonderdag 04 februari 2016 15:51

Inwoners van Langezwaag zijn bezorgd over de gevolgen van nieuwe boringen naar gas waarvoor het ministerie van EZ onlangs een vergunning heeft verleend aan Vermillion Oil & Gas. De fractie van de ChristenUnie wil van GS weten wat de provincie doet om die onrust weg te nemen. Ook wil de ChristenUnie weten wat GS doet om nieuwe boringen tegen te houden.

Vorig jaar stemde een meerderheid van de Friese Staten in met een motie om geen nieuwe gasboringen in Fryslân toe te staan. Het Rijk geeft die vergunningen af maar de provincie heeft een adviserende rol. 'We zijn benieuwd hoe de Provincie nu handelt en of dat anders is dan voorheen. We begrijpen de zorgen van de bewoners en vragen hoe GS de bevolking informeert,' zegt Richard Klerks, Statenlid van de Friese ChristenUnie. De gemeente Opsterland waartoe Langezwaag behoort, heeft al bezwaar aangetekend tegen de vergunning.

Onlangs stelde de ChristenUnie vragen aan GS over onrust onder bewoners in Noordoost Fryslân over de gevolgen van gaswinning. GS antwoordden daarop dat ze zich verantwoordelijk voelen om deze zorgen van burgers bij de verantwoordelijke instanties en (eventueel) bij de landelijke politiek onder de aandacht te brengen. De ChristenUnie vraagt hoe GS dat in dit geval heeft gedaan.

2016-02-02-CU-Gaswinning Langezwaag83,2 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2016