Provincie trekt zich leed van gedupeerde huizenbezitter Grou aan

woningen grou 2woensdag 20 mei 2015 12:38

De provincie gaat zich bemoeien met de problemen van huizenbezitters aan de Noorderdwarsstraat in Grou. Een meerderheid van Provinciale Staten steunde woensdag 20 mei de motie die de ChristenUnie daarvoor indiende samen met de PvdA en de PVV. Samen met andere overheden en de woningbouwvereniging Elkien wordt een maatwerkplan gemaakt. De woningen aan de Noorderdwarsstraat verzakken in hoog tempo. Zodanig dat twee van de 20 woningen onbewoonbaar zijn verklaard.

Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat overheden met elkaar samenwerken om dit probleem aan te pakken. 'Wat we niet willen is dat overheden met de vinger naar elkaar wijzen en dat er ondertussen niets gebeurt. In dit geval is haast geboden. Later gaan we wel uitzoeken wie er nu eigenlijk verantwoordelijk is. Maar nu moet er actie komen, anders stort de boel daar in,' zei Wiebo de Vries namens de ChristenUnie tijdens de vergadering van PS. 'De politiek kan hier niet bij wegkijken.'

Zowel de provincie als de gemeente zijn op ambtelijk niveau al druk aan het overleggen hoe het verder moet met de woningen. 'Wij maken ons daar zorgen over. Het gaat om arbeiderswoningen die over het algemeen worden bewoond door mensen met een smalle beurs. Zij kunnen de kosten voor eventueel funderingsherstel niet zelf dragen. Het is zelfs de vraag of het al niet te laat is voor funderingsherstel. Er wordt al gedacht aan sloop en vervangende nieuwbouw.'

Twee weken geleden stelde de ChristenUnie schriftelijke vragen aan GS over de problematiek na een bezoek aan de Noorderdwarsstraat. De antwoorden kwamen daags voor de Statenvergadering binnen. 'Daaruit blijkt dat het belangrijk is dat we een signaal afgeven dat de politiek iets wil doen.'

20-05-2015 Motie vreemd funderingsproblematiek97,0 kBapplication/msworddownload