Geen nieuwe gasboring in Waddengebied

waddenzee_08_0maandag 16 februari 2015 12:28

Tulip Oil wil naar gas boren vanaf en dichtbij het Waddeneiland Terschelling. De ChristenUnie is daar op tegen en zal dat geluid laten klinken. Lokaal, provinciaal en ook landelijk. ‘We moeten inzetten op energiebesparing en duurzame energie,' zegt fractievoorzitter Anja Haga. ‘Niet op nieuwe gaswinningsgebieden.' De fractie begrijpt de commotie die op het Waddeneiland is ontstaan na bekendmaking van het nieuws. ‘We staan daarin pal naast de inwoners van Terschelling,’ zegt Haga.

Tulip Oil wil in het gebied gas winnen door middel van fracking. Daarbij worden chemicaliën gebruikt om het laatste gas uit steenlagen te persen.

Afgezien van de grote verstoring bij het aanleggen en exploiteren van boorinstallaties, vindt de ChristenUnie dat er te veel milieurisico’s aan de boring kleven. ‘We hebben te maken met een uniek gebied; de Wadden. Een gebied met de status van Werelderfgoed. Daar moet je geen risicovolle en sterk verstorende activiteiten toestaan.’

Archief > 2015