CU lanceert fietsplan voor Afsluitdijk

fyts overhandigingwoensdag 21 januari 2015 12:27

De Statenfractie van de ChristenUnie lanceert op woensdag 21 januari een plan om de Afsluitdijk fietsvriendelijker te maken. De 32 kilometer lange dijk staat op de nominatie voor een flinke opknapbeurt. Een fietspad aan de Waddenzeedijk maakt daar onderdeel van uit. Het bedwingen van de dijk is zelfs voor de geoefende fietser een pittige uitdaging. De ChristenUnie wil dat vereenvoudigen, ondermeer door een wind-mee arrangement in het leven te roepen. 'Toeristen, forenzen en iedereen die maar wil zou verleid moeten worden een keer per fiets over de dijk te gaan,' vindt fractievoorzitter Anja Haga. 'Met deze voorstellen wordt dat wat eenvoudiger.' Een motie om de plannen van de CU te onderzoeken, kreeg steun van de meerderheid van de Staten.

Anja Haga bood de gedeputeerde tijdens de vergadering een fietsplan voor de Afsluitdijk aan. Ze deed dat in het kader van het besluit dat de Staten namen over het uitvoeringsprogramma De Nieuwe Afsluitdijk. 'Die nieuwe dijk heeft veel te bieden,' vindt Haga. 'Ook aan toeristen. Het is prachtig om straks langs het Wad te fietsen en halverwege de nieuwe vismigratierivier of de blue-energycentrale te bekijken. Maar met een beetje windkracht tegen is die 32 kilometer wel heel lang. Ongeoefende fietsers zien er al bij voorbaat van af. We willen daarom graag dat bussen op dit traject de mogelijkheid bieden een fiets mee te nemen. Dan kan de route met tegenwind per bus worden afgelegd. Met wind in de rug zijn er vast meer enthousiaste fietsers te vinden.'

Klik hier voor de flyer

De bushaltes in Zurich en Den Oever zouden uitleenpunten moeten worden voor de OV fiets. Vanaf dit punt kunnen mensen verschillende projecten op de Afsluitdijk bezoeken. Verder zouden er op verschillende plekken fietsreparatiepunten moeten worden ingericht, net als oplaadpunten voor elektrische fietsen.

Nu het gebruik van elektrische fietsen steeds meer toeneemt, pleit de ChristenUnie voor een aparte fietssnelweg voor wielrenners en elektrische fietsen. 'Die kunnen een behoorlijke snelheid ontwikkelen wat weer voor onveilige situaties zorgt voor de andere weggebruikers. Landelijk wordt de discussie gevoerd of deze fietsers niet van de gewone weg gebruik moeten maken. Dat kan niet op de Afsluitdijk. Daarom willen we daar een extra voorziening voor maken,' zegt Haga.

TitelBestandsgrootteMIME-type
2015 2101 DNA fietsplan44,5 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
2023150217_flyer406,4 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2015