ChristenUnie wil actievere aanpak zwartrijders Arriva-treinen

ov foto's 011vrijdag 22 augustus 2014 07:58

De ChristenUnie wil dat de zwartrijders op de Arriva-treinen actiever worden aangepakt. Volgens de partij loont het voor reizigers om zwart te rijden, omdat er weinig wordt gecontroleerd. De partij wil daarom dat het college maatregelen neemt. ChristenUnie-statenlid Anja Haga: 'Er zijn reizigers die de boete van 35 euro zien als reiskosten die makkelijk terug te verdienen zijn. Hierdoor loopt de vervoerder inkomsten mis wat invloed kan hebben op de prijs van een kaartje. Dus de eerlijke reiziger draait er uiteindelijk voor op. Dat kunnen we niet laten gebeuren.'

In Fryslân wordt één op de drie treinen gecontroleerd. Dit is door de provincie afgesproken met Arriva. Op andere plekken in Nederland, zoals de Vechtdallijnen, wordt elke trein gecontroleerd. Haga: 'Op de Vechtdallijnnen is het zwartrijden in twee jaar tijd met 75% afgenomen, heb ik gehoord. Dat is erg veel. Ik wil daarom van het college weten om hoeveel zwartrijders het gaat in Fryslân en hoeveel inkomsten er mis worden gelopen. Op basis daarvan kunnen er maatregelen worden genomen. Ik denk daarbij aan het verhogen van de boete of uitbreiding van het aantal controles. Of beide. Hoe dan ook: zwartrijden mag niet lonen.'

Gedeputeerde Staten antwoorden op deze vragen dat er met NS en Arriva gesproken wordt over het plaatsen van OV-chipkaart poortjes op het station in Leeuwarden. Dat zal het aantal zwartrijders fors omlaag brengen. Maar extra inspanning om het aantal zwartrijders te verminderen is volgens GS niet aan de orde omdat dit meer kost dan het uiteindelijk opbrengt.

TitelBestandsgrootteMIME-type
antwoordbrief aan CU over zwartrijders Arriva treinen 20140910168,1 kBapplication/pdfdownload
SV ChristenUnie wil actievere aanpak zwartrijders Arriva-treinen14,8 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Archief > 2014