Provincie moet zicht houden op goede klachtenafhandeling in openbaar vervoer

ov foto's 018dinsdag 15 april 2014 12:17

Door het opheffen van het onafhankelijk klachtenbureau voor openbaar vervoer in Fryslân heeft de Provincie onvoldoende zicht op de klanttevredenheid van de reiziger. Dat vindt de ChristenUnie ongewenst. De ChristenUnie vraagt daarom aan het college om maatregelen te nemen zodat ze zicht houdt op de afhandeling van klachten door vervoerders.

Onlangs stelde de ChristenUnie vragen aan het college waarom tot opheffing van het onafhankelijk klachtenbureau is overgegaan. Uit het antwoord bleek dat het aantal verzoeken aan het klachtenbureau sterk was gedaald. De ChristenUnie vermoedt dat dat enerzijds ligt aan verbeterde klachtenafhandeling bij vervoerders, maar ook aan de onvindbaarheid van het onafhankelijk klachtenbureau. "Klagende reizigers krijgen niet altijd een inhoudelijk passend antwoord, waarna ze de weg niet meer weten en zich uiteindelijk neerleggen bij de situatie. We hebben dat beeld helaas van verschillende kanten bevestigd gekregen", zegt Anja Haga, fractievoorzitter van de ChristenUnie. "Wij vinden dat de Provincie als verantwoordelijke overheid voor het openbaar vervoer op zijn minst reizigers de mogelijkheid moet bieden om een klacht die niet naar tevredenheid is afgehandeld op een onafhankelijke plek te deponeren. Verwijzen naar een landelijke geschillencommissie is een te grote stap en past daar niet bij". 

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
14-04-2014 SV aanvullende vragen onafhankelijk klachtenbureau38,7 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
antwoordbrief aan CU over afhandeling klachten van reizigers door de vervoerders 20140605102,5 kBapplication/pdfdownload
Labels
Verkeer & Vervoer

« Terug