Besluit over Thialf uitstellen tot na definitieve keus voor topsporthal

woensdag 05 juni 2013 13:30

Het finale besluit over de vernieuwbouw van ijsstadion Thialf in Heerenveen en het bijbehorende budget moet worden genomen nadat de KNSB/NSF een definitieve keuze heeft gemaakt voor de topsportlocatie. Dat vindt de Statenfractie van de ChristenUnie in Fryslân. De fractie wijkt daarmee af van geluiden van andere fracties in de Staten die de plannen nu al ongewijzigd willen doorzetten. “Dat willen we misschien ook, maar niet op dit moment”, aldus Ynze de Boer.

De ChristenUnie is er groot voorstander van dat Thialf zijn A-status behoudt. Daarvoor is een forse investering nodig. Wel heeft de ChristenUnie steeds het standpunt vertolkt dat ook externe (markt)partijen een steentje moeten bijdragen. “Dat blijven we ook zeggen. GS moet blijven zoeken naar financiers, zeker als nog extra wensen van de KNSB gehonoreerd worden. Wat ons betreft is de rol van de externe financiers nu nog te minimaal”.

Overigens is uitstel van het besluit ook in lijn met datgene dat GS schrijft in het voorstel. “GS zegt daar dat wanneer de selectie een andere uitkomst geeft dan de verwachte keuze voor Thialf, er een nieuwe notitie zal komen”, aldus De Boer. “Daarin zal worden ingegaan op de dan ontstane situatie, en de mogelijke invloed hiervan op de behandeling van het voorstel. GS geeft daarmee zelf aan dat de keuze van de KNSB mede bepalend is voor de toekomst van Thialf”.

Archief > 2013