Fryslân aan de slag met Jeugdwerkloosheid

DSCN2651.JPGwoensdag 19 september 2012 15:32

De Provincie Fryslân gaat zich opnieuw inspannen om jeugdwerkloosheid in de provincie terug te brengen. Tijdens de vergadering van Provinciale Staten op 19 september beloofde gedeputeerde Konst aan de ChristenUnie dat hij op korte termijn komt met een evaluatie van het Actieplan ‘Geen Jongere aan de kant in Fryslân.’ Daarmee werd in 2009 gestart, maar tot nu toe zijn de resultaten ervan niet bekend.

Het bestrijden van de jeugdwerkloosheid zal onderdeel gaan uitmaken van de uitvoeringsnotitie van de Beleidsvisie Economie 2012 van Fryslân. Deze visie werd in deze vergadering vastgesteld.

De ChristenUnie vroeg met een motie aandacht voor de groeiende jeugdwerkloosheid in Fryslân. “Het is een groot probleem, maar het woord jeugd of jeugdwerkloosheid komt niet een keer voor in de economienota. Dat vinden wij een ernstig gemis,” zei Statenlid Wiebo de Vries. Gedeputeerde Konst was het hiermee eens en nam de motie van de ChristenUnie over. De motie werd mede ingediend door fractie van de VVD.

In zijn bijdrage vroeg De Vries aandacht verder voor het verbeteren van de kwantitatieve en kwalitatieve match tussen vraag en aanbod op de regionale arbeidsmarkt. Dit maakt ook onderdeel uit van het Actieplan voor het Noorden dat onlangs door Arie Slob aan CdK van Drenthe Jacques Tichelaar werd aangeboden.

Klik hier voor de motie van de ChristenUnie

#samen

Archief > 2012