Plan voor betere ontsluiting oorlogsmonument bevalt ChristenUnie niet

Waterlo, oorlogsmonumentwoensdag 19 september 2012 11:18

De ChristenUnie fractie van PS Fryslân is niet blij met de oplossing die Gedeputeerde Staten voor ogen heeft bij de ontsluiting van het oorlogsmonument bij Ypecolsgea. Volgens de fractie wordt de bereikbaarheid eerder slechter dan beter en is de voorgestelde maatregel bepaald verkeersonveilig.

Tot twee keer toe verzocht de ChristenUnie GS om bij de herinrichting van de N928 tussen Balk en Waterloo een gelegenheid te creëren voor passerende automobilisten om het monument te bezichtigen. GS beloofde met een goede oplossing te komen waarin de bereikbaarheid van het monument zou verbeteren.

In het plan dat het college nu heeft uitgewerkt moeten automobilisten aan de andere kant van de weg stoppen op een parkeerplaats die enkele honderden meters van het monument verwijderd is. Vervolgens moet de weg te voet overgestoken worden, waarna men over een verhard voetpad, door het weiland naar het monument kan lopen.

De ChristenUnie  vindt dit niet alleen te gevaarlijk maar acht het ook tegen het beleid dat de provincie voert om zoveel mogelijk oversteken over de provinciale wegen te verwijderen. Verder is de ChristenUnie verontwaardigd over de plaats waar mensen naartoe worden gevoerd. Het einde van het voetpad komt uit bij de zijkant van het monument en er is aan de voorzijde, tussen de bermsloot en het monument, onvoldoende ruimte voor bezichtiging.

De fractie vraagt GS of zij bereid is hier opnieuw naar te kijken en een oplossing te realiseren ter hoogte van het monument, waarbij geïnteresseerden niet de weg over moeten steken.

Voor de vragen klik hier

Voor foto's ter verduidelijking klik hier

het antwoord op de vragen laat even op zich wachten. Dat is deels omdat gedeputeerde Poepjes samen met Statenlid Ynze de Boer op locatie gaat kijken. In een brief zegt GS dat het behaalde aanbestedingsvoordeel bij de reconstructie van de weg gebruikt wordt  om een voetpad aan te leggen naar het oorlogsmonument. Zoals de ChristenUnie al in 2011 had voorgesteld. Klik hier voor de brief.

#samen

Archief > 2012