Voorzichtigheid geboden bij uitgeven van NUON-geld

De Centrale Aswoensdag 23 mei 2012 17:30

De ChristenUnie wil dat de Provincie Fryslân terughoudend is bij het uitgeven van geld uit het fonds ontstaan door verkoop van NUON-aandelen. Als financiering van projecten niet rond komt, dient de Provincie allereerst naar alternatieve geldbronnen te zoeken. De Staten van Fryslân spraken woensdag over plannen voor gebiedsontwikkeling in Harlingen - Franekeradeel, bij de Centrale As en de N381 van Drachten naar Oosterwolde. Gedeputeerde Staten willen hiervoor NUON-geld gebruiken.

In de dekking voor de drie plannen voor gebiedsontwikkeling zijn grote gaten geschoten met het nieuwe Bestuurakkoord Natuur. Daarin is gesteld dat het Rijk zich onmiddelijk als financier terugtrekt uit projecten in het landelijk gebied. De drie gebiedsplannen  konden rekenen op behoorlijke financiële steun van het Rijk, maar zien dat nu verdampen.

Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat de gebiedsplannen worden uitgevoerd zoals is afgesproken. 'Er zijn toezeggingen gedaan aan de bevolking.  Daardoor is er meer draagvlak voor zoutwinning in Noordwest Fryslân en de verschillende wegenprojecten,' aldus Anja Haga, fractievoorzitter van de ChristenUnie.  'Maar een greep uit de NUON-reserves heeft flinke consequenties. Daarom willen we dat GS heel goed kijkt naar alternatieve geldbronnen zoals het Waddenfonds, de eigen begrotingsruimte of andere bronnen'.

#Schepping

Archief > 2012