ChristenUnie wil dat GS haast maakt met Skjinne Fryske Enerzjy

dinsdag 20 maart 2012 09:57

De ChristenUnie wil dat Gedeputeerde Staten (GS) nog voor de zomer komt met een concreet projectplan voor het fonds Skjinne Fryske Enerzjy. Met het fonds wil de ChristenUnie grote projecten op het gebied van duurzame energie in Fryslân stimuleren en (mee)financieren. Samen met de PvdA dient de ChristenUnie hiervoor woensdag 21 maart een amendement in tijdens de vergadering van Provinciale Staten. Een grote meerderheid van Provinciale Staten stemt in met het amendement.

De ontwikkeling van het fonds Skjinne Fryske Enerzjy gaat tergend langzaam, vindt de ChristenUnie. Al in 2009 diende de fractie een initiatiefvoorstel in om te komen tot de oprichting van het fonds. Het  toenmalige college van GS omarmde het voorstel en zegde toe met een plan te komen. “Ruim twee jaar na dato ligt er nu een voorstel voor een haalbaarheidsonderzoek. Dat is ons te weinig. We willen meters maken”, zegt Statenlid Wiebo de Vries. “Tegelijkertijd met het haalbaarheidsonderzoek kan GS een projectvoorstel maken. Dat zijn twee sporen die prima tegelijk kunnen lopen.”

Uit diverse publicaties en onderzoeken is duidelijk geworden dat er voldoende initiatieven zijn op het gebeid van duurzame energie. Maar de uitwerking ervan is moeizaam. Deels vanwege regelgeving, maar ook omdat er vaak grote investeringen mee gemoeid zijn. Financiering ervan is moeizaam; banken zijn huiverig om mee te doen.

De fractie van ChristenUnie vraagt verder in een amendement de voorlopige werknaam van Enerzjy Koöperaasje Fryslân te wijzigen is fonds Skjinne Fryske Enerzjy. Volgens de fractie doet de naam Koöperaasje ten onrechte vermoeden dat het om een organisatie gaat. Ook dit amendement krijgt steun van een meerderheid in de Staten.

#schepping

Archief > 2012