Nieuwe ijshal of Thialf verbouwen op de huidige locatie?

thialfdonderdag 23 februari 2012 08:47

Na een lang en intensief debat hebben de Friese Staten woensdag gekozen voor de vernieuwbouw van het ijsstadion Thialf in Heerenveen op de huidige locatie in plaats van nieuwbouw van het ijsstadion op het Noordplot, naast het Abe Lenstra stadion. Voor dat laatste opteerde Gedeputeerde Staten. Nieuwbouw of vernieuwbouw is nodig om het stadion de A-status te laten behouden. De klimaatbeheersing in het huidige stadion is slecht waardoor uiteindelijk de hal in zijn huidige vorm niet meer gebruikt kan worden voor grote schaatswedstrijden.

De fractie ChristenUnie heeft lang over dit onderwerp gesproken. Vooral omdat de fractie in beginsel van mening is dat subsidieren van topsport geen overheidstaak is. Maar vanwege de economische betekenis van Thialf wil de ChristenUnie bijdragen. Of dat nu op de Noordplot is, of op de huidige locatie is de ChritenUnie om het even. De fractie stelde daarom in een amendement voor het bedrag voor nieuwbouw of vernieuwbouw te maximeren op € 20 miljoen. Gedeputeerde Staten zou met dit bedrag de markt op kunnen om meer partijen over de streep te halen in het nieuwe Thialf te investeren. Helaas kreeg dit amendement onvoldoende steun van de overige Statenleden.

Ook vroeg de ChristenUnie aan GS om van de KNSB garanties te vragen om de ijshal ook daadwerkelijk te blijven gebruiken voor grote schaatswedstrijden. Deze garantie heeft de KNSB tot nu toe niet gegeven.

De fractie wil dat de Provincie ook geld beschikbaar stelt voor de nieuwbouw van de ijshal in Leeuwarden. Deze ijshal wordt voornamelijk gebruikt door recreatierijders. Voor de hele bijdrage van Ynze de Boer en de ingediende amendementen, klik op de bijlagen:

Bijdrage Ynze de Boer

Amendement € 20 miljoen