Wel of geen eigen Friese frl-extensie?

screenshot.jpgdinsdag 31 januari 2012 10:03

De provincie Fryslân wil € 2,2 miljoen investeren in een eigen Fries Top Level Domein (frl-extensie). Daardoor kunnen burgers, bedrijven en overheden in de toekomst hun website laten eindigen met frl naast het gebruikelijke nl, com, eu en dergelijke. Gebruikers betalen voor het gebruik van de frl extensie. Afhankelijk van het aantal gebruikers zal de provincie het investeringsbedrag deels of helemaal terugkrijgen.

De provincie Fryslân denkt dat met een eigen frl-extensie de herkenbaarheid van Fryslân wordt vergroot. Het biedt het bedrijfsleven, overheden, particulieren en organisaties de mogelijkheid zich aan Fryslân te verbinden.

De provincie verwacht op basis van een businesscase in het meest positieve scenario 55.000 domeinnamen te kunnen verkopen. Daarmee wordt de investering compleet terugverdiend en wordt er zelfs een bescheiden winst geboekt. In het pessimistisch scenario worden slechts 9.000 verkocht en blijft de Provincie met een forse restschuld zitten. In het verwachte scenario gaan er 40.000 domeinnamen van de hand. Ook dan blijft er een schuld over.

De NOM stelt grote vraagtekens bij de verwachtingen van de Provincie Fryslân. Volgens de NOM zal de animo onder burgers en bedrijven aanzienlijk minder zijn dan verwacht.

De ChristenUnie worstelt met het plan voor de frl-extensie. Vooral vanwege de hoge kosten. In het verleden is een amendement mede door de ChristenUnie ingediend waarin GS werd opgeroepen de frl-extensie te onderzoeken. Uit dit onderzoek blijkt nu dat de kosten ruim 2 miljoen bedragen.

Klik hier voor het artikel met de reactie van de NOM

Anja Haga op Omrop Fryslan: http://www.omropfryslan.nl/nijs/stimme-oer-mailadres-op-frl

Klik hier voor het stuk dat het college van Gedeputeerde Staten naar Provinciale Staten heeft gestuurd

Archief > 2012