N381 deels vierbaans aangelegd

werkaandewegwoensdag 10 februari 2010 17:44

De weg tussen Drachten en Donkerbroek wordt 4-baans aangelegd. Dat hebben Provinciale staten van Fryslân vandaag besloten. De ChristenUnie is het eens met deze verdubbeling. Tijdens de Statenvergadering hield fractievoorzitter Albert Oostland zijn gehoor voor dat Fryslân met een infrastructuur van 60 jaar geleden de toekomst niet meer in kan. Hij zei het zo:

"Een belangrijk gedeelte van de weg die we nu N381 noemen werd geopend op dinsdag 24 november 1953, nu bijna 60 jaar geleden. De opening was, volgens het Friesch Dagblad een tamelijk spectaculiere gebeurtenis: de commissaris, in uniform, reed met zijn chauffeur en de burgervader van Opsterland door twee barrieres van krantenpapier waarmee het traject was afgesloten. Daarachter volgde een stoet van gedeputeerden van Fryslân en Drenthe, ingenieurs, de burgemeesters van Smallingerland en Ooststellingwerf, raadsleden van Opsterland en zo voegt de krant eraan toe “werkers van de weg”. In het bericht wordt verder gerefereerd aan het belang van de weg. Zuidoost Friesland is dichter bij centrum Leeuwarden gebracht en de provincies Drenthe en Friesland zijn nader tot elkaar gekomen.

We moeten ons realiseren dat we vandaag aan de dag gebruik maken van een weg die ongeveer 60 jaar geleden is aangelegd. Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb de cijfers van het CBS er eens op nageslagen. In de jaren 50, bij de aanleg van de huidige weg dus, bedroeg het aantal personenwagens in Nederland 139.000. In 2009 was dat aantal opgelopen tot 7.756.800 een groei van ruim 7700 %.

Er zijn in dit huis partijen die ervoor pleiten te wachten met de aanleg van nieuwe wegen totdat de nieuwe krimpcijfers bekend zijn, zodat die een rol kunnen spelen in de afweging om wegen te vernieuwen c.q. aan te leggen. Het moet raar lopen als krimpcijfers in de duizenden procenten gaan lopen. De ChristenUnie gelooft er niet in dat wij met de infrastructuur van 60 jaar geleden de toekomst in kunnen.

Voorzitter, met het oog op de verkeersveiligheid vinden wij dat de huidige N381 zijn tijd heeft gehad. Verkeersveiligheid scoort bij de ChristenUnie hoog als het gaat om de aanleg van wegen. Dat wil niet zeggen dat wij niet geven om cultuurhistorische en landschappelijke waarden. Het was ons wat waard geweest als we hadden kunnen besluiten dat het West1 gebied was ontzien. Helaas, behoorde dat niet tot de politieke realiteit.

Lange tijd heeft bij ons de gedachte geleefd dat volstaan zou kunnen worden met een enkelbaans weg. De inbreng van dhr Biemolt, tijdens de inspraakvergadering heeft ons aan het twijfelen gebracht. Als wij een nieuwe weg aanleggen dan moet hij ook significant veiliger zijn dan de weg die er nu ligt en zeker niet onveiliger. De cijfers die wij de laatste dagen onder ogen hebben gehad, hebben onze twijfel weggenomen. Hoewel de vervoersbewegingen daar niet helemaal aanleiding voor geven lijkt het ons, nogmaals uit oogpunt van veiligheid, noodzakelijk dat het noordelijke gedeelte van de weg dubbelbaans wordt aangelegd. Het hoge aandeel vrachtverkeer heeft wat dat betreft de doorslag gegeven.

Wij houden de gedeputeerde verder aan de toezegging die hij in de commissie heeft gedaan met betrekking tot de ondertunneling bij de Oude Willem, i.v.m. het recreatiebedrijf van de familie Nijsingh".

Archief > 2010