Gedeputeerde voor jeugd en gezin

maandag 26 februari 2007 15:31

LEEUWARDEN – In het nieuwe college van Gedeputeerde Staten zou een gedeputeerde speciaal belast moeten worden met de portefeuille Jeugd en Gezin. Dat zegt Piet Adema, lijsttrekker van de ChristenUnie in Fryslân. “De ChristenUnie zal dit punt zeker meenemen in de collegebesprekingen”, beloofde Adema deze week tijdens een bijeenkomst in Oosterwolde.

De ChristenUnie heeft Jeugdzorg tot een belangrijk verkiezingsthema gemaakt. “Er wordt gezegd dat de wachtlijsten in de Jeugdzorg opgelost zijn en dat lijkt op het eerste gezicht ook zo. In het computersysteem dat inzicht geeft in de wachttijd tussen de indicatie voor zorg en het aanbod van zorg is de wachtlijst nagenoeg verdwenen’, aldus Adema. “Maar tegelijk groeien de stapels van jongeren die nog wachten op een indicatie voor Jeugdzorg. Ook bij de Raad van de Kinderbescherming is dat het geval”.

De ChristenUnie is van mening dat een gedeputeerde voor Jeugd en Gezin een belangrijke rol kan spelen in het verder verbeteren van de Jeugdzorg. Voor de ChristenUnie is het van wezenlijk belang dat het kind centraal komt te staan. “Daarnaast is het belangrijk om als samenleving af te spreken hoe lang we een vrijwillig traject van de Jeugdzorg laten doorgaan. Als er aanwijzingen zijn dat zaken niet goed gaan, dan staat de bescherming van het kind voorop”, aldus Adema. “Het gebeurt nu nog te vaak dat de Jeugdzorg in een vrijwillig traject een gezin begeleidt, maar dat ondertussen geen verbetering komt in de situatie van het kind. De ChristenUnie kan en wil dat niet accepteren”.

Archief > 2007