Begroten in coronatijd

Geld en corona vk.jpgwoensdag 11 november 2020 17:49

Voor 2021 presenteert de provincie een sluitende begroting en blijft de gezonde financiële positie, ondanks de uitbrekende coronacrisis gewaarborgd. De ChristenUnie is erg te spreken over het feit dat er snel is geschakeld om geld vrij te maken voor een eerste steunpakket van 5 miljoen voor de getroffen sectoren in Fryslân.

Een tweede steunpakket van 15 miljoen komt in 2021 beschikbaar. Hierover heeft de ChristenUnie tijdens de begrotingsvergadering een aantal vragen. De gedeputeerde zegt toe dat hij binnenkort komt met de verdere uitwerking hiervan.

Tijdens het provinciaal Jeugddebat op 28 oktober jl. debatteerden de jongeren over mogelijke oplossingen in coronatijd. De ChristenUnie en de PvdA vragen om de uitkomsten van het Jeugddebat te betrekken bij de invulling van het tweede steunpakket.

Statenlid Matthijs de Vries spreekt zich namens de hele ChristenUnie fractie positief uit over de uitwerking van de Kadernota in de begroting. Wel vindt hij dat de begroting in vervolg voor iedereen makkelijker te begrijpen moet zijn. Dit kan door een begroting in één oogopslag te maken met behulp van afbeeldingen. Dit voorstel wordt ook aangenomen door Provinciale Staten tijdens de begrotingsvergadering op 11 november 2020.

Een kritische noot van de ChristenUnie fractie gaat over de voorlopige start van de stikstofaanpak in 3 gebieden. De ChristenUnie vindt stikstof een urgent probleem en vindt dat het college te weinig ambitie toont. Het idee om volgend jaar in alle 11 gebieden te starten krijgt geen meerderheid.

Motie - Begroting in één oogopslag.pdf24,7 kBapplication/pdfdownload
Motie - Ideeën Jeugddebat betrekken.pdf30,3 kBapplication/pdfdownload