Werkbezoek Eastermar over woningbouw

Woningbouw Eastermar.jpgwoensdag 08 januari 2020 20:16

Eastermar is een levendig dorp. Het dorp organiseert tal van activiteiten. ‘Iedereen doet mee,’ zegt Atsie Boersma van Dorpsbelangen. Het probleem is dat er geen nieuwe woningen gebouwd mogen worden terwijl er wel behoefte aan is. Samen met de raadsleden van ChristenUnie Tytsjerksteradiel brengt de fractie een bezoek aan het dorp op 8 januari 2020.

We worden ’s morgens warm ontvangen door Atsie Boersma in de Hege Stins. De Hege Stins is de PKN kerk in het dorp. In de kerk vinden niet alleen kerkelijke maar ook dorpsactiviteiten plaats. Al gauw vertrekken we op de fiets voor een rondje door het dorp. Atsie neemt ons mee langs alle voorzieningen die er in het dorp zijn. Ze vertelt enthousiast over hoe fijn het is om te wonen in Eastermar. De dorpsbewoners zijn betrokken bij elkaar, leven met elkaar mee en doen klusjes voor elkaar. ‘Zo hoort het te zijn,’  vindt ze.

Het is alleen jammer dat er geen huizen bijgebouwd mogen worden. ‘De jeugd wil hier blijven,' zegt Atsie. De provincie gaat over het woningenbeleid en geeft geen ruimte. Er mag alleen in het dorp gebouwd worden maar in Eastermar is daar geen plek voor. ‘We zitten op slot,’ is haar conclusie. Dorpsbelangen ziet graag dat er ook buiten het dorp gebouwd mag worden. Het gaat om de levensvatbaarheid van het dorp.

Als tip geeft ze ons mee om in plaats van een buitenland vakantie eens in de omgeving van Eastermar op vakantie te gaan. ‘Er valt zoveel te bekijken en de mensen zijn héél gastvrij.'

Na de fietstocht spreken we nog met de ChristenUnie raadsleden en wethouders over de woningbouwproblematiek. In het noordoosten van de provincie willen alle gemeentes nieuwe huizen bouwen maar tot nu toe zijn er nog geen goede afspraken met de provincie gemaakt. Het is belangrijk om te vernieuwen in de dorpen en er geen musea van te maken.

IMG-20200108-WA0005.jpg

Archief > 2020