Extra aansluiting bedrijventerrein Lauwerskwartier op Skieding

skiedingwoensdag 25 april 2018 15:47

De provincie Fryslân heeft goed onderhandeld met bewoners in het gebied rondom De Skieding (N358) tussen Buitenpost en de A7 bij Drachten. Dat compliment gaf Reitze Douma van de ChristenUnie aan Gedeputeerde Staten tijdens de behandeling van het voorstel over adaptieve maatregelen. Vorig jaar leidde de discussie over de aanpassing van de weg nog tot verhitte discussies. Nu voert tevredenheid de boventoon. De ChristenUnie vraagt wel om een tweede aansluiting op het bedrijventerrein Lauwerskwartier in Surhuisterveen. Ook wil de ChristenUnie dat GS onderzoekt of er een vee- en faunatunnel onder de weg kan worden aangelegd.

Dat de Skieding moet worden aangepakt is voor iedereen wel helder. De weg is te smal, kent te veel erfaansluitingen en te veel landbouwverkeer. In het plan van GS wordt de weg verbreedt, komen er achterpaden en parallelwegen, worden bochten minder scherp en worden rotondes vervangen door ovondes die de doorstroom van verkeer verbeteren. Achterpaden die vorig jaar nog tot grote commotie leidden, zijn in het plan vervangen.

Samen met het CDA, PvdA, VVD en de SP diende de ChristenUnie een motie in om de tweede aansluiting op het Lauwerskwartier verder te onderzoeken. ‘Vooral uit oogpunt van veiligheid willen we dat. Als er iets gebeurd op het bedrijventerrein dan is het onvoldoende als er maar een ontsluiting is’, verklaart Douma.

De ChristenUnie steunde ook een motie van de PVV om een vee en faunatunnel aan te leggen. Ook stemde de fractie in met een motie van de Partij voor de Dieren om  onderzoek te doen naar de flora en fauna in het gebied.

20180425_Motie CDA_2e afrit Lauwerskwartier74,0 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2018