CU vraagt naar waarom van versobering van energie-subsidie

Bouw.jpgwoensdag 18 oktober 2017 14:50

Particuliere huizenbezitters kunnen vanaf oktober voor het energiezuinig maken van hun woning een beroep doen op de subsidieregeling Nul op de meter van de provincie Fryslân. De regeling is echter veel soberder dan de eerste regeling in 2016. De ChristenUnie wil weten waarom gekozen is voor een versobering van de regeling.

In 2016 konden woningeigenaren nog € 9.000 van de provincie ontvangen als tegemoetkoming in de hoge kosten voor het energieneutraal maken van de woning. Met de nieuwe regeling kan nog € 6.000 aan subsidie worden aangevraagd. De ChristenUnie vindt dat jammer. ‘We hebben de ambitie om in 2050 energieneutraal te zijn. Daarvoor is het nodig dat alle woningen zelfvoorzienend worden. Allemaal nul op de meter. Dat vraagt een enorme inspanning van bouwers, woningeigenaren en de overheid,’ zegt Richard Klerks van de ChristenUnie.

Volgens de ChristenUnie past een versobering van de subsidie op dit moment niet bij de ambitie van Fryslân. ‘We staan nog maar aan het begin. Er moet nog heel veel gebeuren,’ aldus Klerks.

2017 1710 SV nul op de meter69,1 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2017