Ynze de Boer van ChristenUnie verlaat de Friese Staten

ynze witdinsdag 10 oktober 2017 11:58

Ynze de Boer uit Balk van de ChristenUnie neemt in december afscheid als lid van Provinciale Staten van Fryslân. Hij wordt opgevolgd door Reitze Douma uit Drachten. Met het afscheid komt een einde aan een lange bestuurlijke carrière van De Boer, die in 1998 begon als raadslid in het toenmalige Gaasterlân-Sleat. Hij was er achtereenvolgend ook 5 jaar wethouder.

In 2007 kwam De Boer in de Staten van Fryslân. Met een warm en bewogen ChristenUnie hart zette hij zich in voor een goede overdracht van de Jeugdzorg naar de gemeenten; een transitie die hem meermaals zorgen heeft gebaard. In de Staten maakte hij zich met succes sterk voor een fonds om eventuele knelpunten aan te pakken.

Het verdwijnen van de sociale taken van de Provincie naar gemeenten zag De Boer met lede ogen aan. Hij voorspelde een moeizame toekomst voor een aantal maatschappelijke organisaties en kreeg helaas gelijk. Een deel van de organisaties is inmiddels opgeheven.

Ook kwam De Boer makkelijk in actie als het ging om de positie van vluchtelingen en noodopvang. Met het vertrek van Anja Haga uit de Staten kreeg De Boer ondermeer de portefeuille Verkeer en Vervoer onder zijn hoede.

De Boer was van 2011 tot 2015 vicevoorzitter van de Staten en maakte van 2007 tot nu deel uit van het Steatekomitee Frysk. De laatste twee jaar was hij voorzitter hiervan. Het komitee heeft als belangrijkste taak te lobbyen voor de positie van het Fries in Den Haag.

Archief > 2017