Gesprek over sociaal ondernemen

sociaal ondernemenzaterdag 01 juli 2017 12:15

De ChristenUnie zal binnenkort met gedeputeerde De Rouwe in gesprek gaan over hoe sociaal ondernemerschap in Fryslân gestimuleerd kan worden. Die toezegging kreeg fractievoorzitter Wiebo de Vries tijdens de behandeling van de Kadernota 2018 op woensdag 28 juni. Sociaal ondernemen is ondernemen met een maatschappelijke missie.

Uit eigen onderzoek van de ChristenUnie blijkt dat Friese ondernemers best stappen willen zetten als het gaat om sociaal ondernemen, maar dat ze bang zijn voor extra regels en kosten. In de rest van Nederland is sociaal ondernemen al veel meer ingebed, zeker in de Randstad.

Tijdens de vergadering van de Friese Staten noemde De Vries ‘Dineren in het Donker’ in Zeist als voorbeeld van sociaal ondernemen. ‘Blinden verzorgen het diner en de gasten dineren in het donker om hetzelfde te ervaren. Heel bijzonder.’

De ChristenUnie wilde met een motie aandacht voor sociaal ondernemen afdwingen. Nadat de gedeputeerde de toezegging deed om samen met de ChristenUnie te bekijken waar extra stimulerng nodig is, trok De Vries de motie in. ‘Het gaat er om dat we hier aandacht voor vragen, zodat ondernemers in Fryslân die iets aan sociaal ondernemen willen doen, daar de mogelijkheid voor krijgen.’

Archief > 2017