Pleidooi voor 'circulaire windmolen'

Windmolens.jpgdonderdag 20 april 2017 16:16

De windmolens die komen in het Windpark Fryslân in het IJsselmeer moeten circulair gebouwd worden. Alle grondstoffen die nodig zijn voor de vervaardiging ervan zouden weer hergebruikt moeten kunnen worden. Dat vindt de ChristenUnie in de Staten van Fryslân. Nu verdwijnen de wieken van de molens in de verbrandingsoven nadat de molen afgeschreven is.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat Fryslân duurzame energie opwekt. Windenergie is tot nu toe de meest rendabele vorm van duurzame energie. ‘Het gaat ons om een schoon en duurzaam Fryslân,' zegt fractievoorzitter Wiebo de Vries. ‘Maar we willen verder gaan. Fryslân heeft naast de duurzame ambitie ook de ambitie om te groeien naar een circulaire maatschappij waarin afval altijd de grondstof is voor een nieuw product. Grondstoffen die niet in die cyclus opgenomen kunnen worden, moeten steeds minder gebruikt worden,’ zegt De Vries.

De motie om te komen tot de bouw van ‘circulaire windmolens’ kreeg uiteindelijk onvoldoende steun in de Staten van Fryslân.

1704-19 MOTIE - WPF Circulair bouwen13,8 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2017