Op bezoek bij Lankhorst in Sneek

circulaire economie 1woensdag 08 maart 2017 18:32

De economie van Nederland moet in 2050 volledig circulair zijn. Dat is de ambitie van de Rijksoverheid. Fryslân wil in dit proces voorop lopen. Maar daarvoor moet nog veel gebeuren. In een circulaire economie worden kringlopen gesloten, draait alles op duurzame energie. Afval is geen afval maar wordt weer gebruikt voor nieuwe producten. Een belangrijke onderneming daarvoor is Lankhorst Engineered Products in Sneek. Alle reden voor de fractie van de ChristenUnie om er op 8 maart een bezoek af te leggen.

De ChristenUnie vindt circulaire economie eigenlijk de gewoonste zaak van de wereld. ‘Het is raar dat we herbruikbare stoffen verbranden. We moeten deze van God gekregen aarde goed beheren. Hergebruik van grondstof hoort daar gewoon bij,' zegt fractievoorzitter Wiebo de Vries. ‘Wat ons betreft kan dat proces niet snel genoeg gaan. In de Staten hebben we meermalen gevraagd om te versnellen. Op ons verzoek wordt nu een ambitienota geschreven die we in de Staten zullen bespreken.’

Lankhorst was begin 2016 een van de drie oprichters van de vereniging Circulair Fryslân, samen met de Rabobank en Omrin. De vereniging heeft als doel overheid, burgers en bedrijfsleven met elkaar in contact te brengen om het proces te versnellen om de economie circulair te maken.

Directeur Sjouke Tjalsma neemt ons tijdens het werkbezoek mee door een eeuw geschiedenis van het bedrijf dat ooit begon aan de rand van Sneek maar inmiddels wordt omsloten door woonwijken. Het bedrijf richtte zich toen op het maken van touw en had daarvoor eigen plantages in Afrika. Deze tak is volledig verhuisd naar Portugal en gericht op de visserij. Sneek richt zich nu volledig op het vervaardigen van gerecyclede plastic korrels en producten.

Volgens Tjalsma valt er nog genoeg te doen om ook de Nederlandse markt helemaal klaar te maken voor gerecyclede producten. Het overgrote deel van de producten die de fabriek in Sneek verlaten, gaat naar het buitenland. 'Er is een verdienmodel, dankzij onze 40 jaar ervaring. Maar de grondstoffen en het proces zijn duur,' zegt Tjalsma. Hij hoopt dat vooral overheden - gemeenten en provincie - het goede voorbeeld geven in het afnemen van producten. 'Gemaakt in Fryslan en van gerecycled materiaal. Dat is echt circulair.'

Archief > 2017