Soep eten uit de vuilniston

actie tegen voedselverspilling 3donderdag 11 juni 2015 17:48

Anja Haga kreeg donderdagmiddag op de Groentemarkt in Leeuwarden een vers bakje soep aangereikt, geserveerd vanuit de vuilniston. ‘Het smaakte heerlijk,' zei ze. De soep was gemaakt van ingrediënten die formeel de houdbaarheidsdatum al hadden overschreden. Studenten van de Academie voor Popcultuur in Leeuwarden haalden de producten woensdag op, waarna Broodje Bewust er soep van kookte. Met de actie vragen de studenten aandacht voor de voedselverspilling. Omdat de ChristenUnie zich landelijk sterk maakt voor het terugdringen van voedselverspilling, mocht Anja Haga de eerste kom soep verorberen.

'Zolang er nog zoveel mensen dagelijks van honger omkomen is het te gek dat wij goede producten weggooien,' vindt Haga. 'We willen duurzaam met de Schepping omgaan. Een appel met een plekje kun je schillen en slap geworden groente is nog uitstekend te gebruiken. Dat bewijzen deze studenten met hun soep.'

De studenten hadden op de Groentemarkt in Leeuwarden een standje ingericht met de naam ‘Taste the waste’. Daarvoor werden duurzame en milieuvriendelijke producten gebruikt. Ook het bestek en de soepkommen waren van gerecycled materiaal.

Archief > 2015